Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotify köper upp "film-Tinder"

Publicerad: 27 Mars 2017, 13:41
Uppdaterad: 27 Mars 2017, 14:18

Spotify-grundaren Daniel Ek. Foto: Spotify

Spotify köper upp Mighty TV, vars app används som Tinder men för att hitta nya filmer och tv-serier.


Ämnen i artikeln:

SpotifyTinder

Musikjätten Spotify meddelade uppköpet av Mighty TV på sin blogg på måndagen. Det framgår inte hur mycket de har betalat för företaget vars app Techcrunch beskrivit som ett "Tinder för filmer och tv-serier".

Mighty TV liknar den famösa dejtingappen genom att man svajpar åt höger eller vänster beroende av om man gillar och inte gillar filmen. Baserat på detta får användaren sedan rekommendationer på nya filmer och serier att titta på. Men appen har redan plockats bort från Appstore.

Grundaren och vd:n Brian Adams och hans medarbetare börjar nu jobba på Spotify. Adams blir teknikchef med fokus på annonsering och marknadsföring för Spotifys reklamfinansierade "freemium"-tjänst.

"Systemet för innehållsrekommendationer som Mighty TV byggt är helt i linje med hur vi tänker kring tekniken för annonsering och personaliserad marknadsföring. Brian och hans team kommer hjälpa oss att fortsätta förnya vår kostnadsfria modell och utveckla vår ledarposition inom programmatisk ljudreklam", säger Jason Richman, produktchef på Spotify, i en kommentar.

Brian Adams har tidigare grundat företaget Admeld, som 2011 såldes till Google för 400 miljoner dollar. Mighty TV-teamet kommer att baseras på Spotifys kontor i New York, Toronto och Stockholm. Företaget ska enligt Techcrunch tidigare ha tagit in riskkapital till ett värde av 4,25 miljoner dollar.

Tidigare i mars köpte Spotify musikteknologiföretaget Sonalytics som utvecklat en maskininlärningstjänst för att rekommendera musik.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

SpotifyTinder

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.