Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Spotify kan begränsa gratisutbudet

Publicerad: 16 September 2016, 08:48
Uppdaterad: 16 September 2016, 08:50

Spotify intensifierar samtalen med skivbolagen för att få till förnyade långtidskontrakt. En avgörande punkt är begränsa gratisutbudet, enligt källor till Bloomberg. Anledningen ska vara att Spotify rycker allt närmare en börsnotering.


Ämnen i artikeln:

SpotifyDaniel Ek

En viktig del i samtalen ska vara att få fler gratisanvändare att betala. Parterna har diskuterat möjligheten att ge skivbolagen rätten att begränsa vissa releaser till betalanvändare. I utbyte skulle Spotify betala en mindre andel av prenumerationsintäkterna till skivbolagen. Spotify har avböjt att kommentera uppgifterna till Bloomberg.

Bloomberg skriver att 84 procent av Spotifys försäljning gick till upphovsrättsägare under 2015, vilket är anledningen till att förlusten ökade trots att försäljningen fördubblades.

Spotifys freemium-tjänst har utstått hård kritik de senaste åren för att reklamintäkterna inte räcker till att finansiera artisternas rättigheter. Under 2014 motsvarade annonsförsäljningen knappt en tiondel av Spotifys totala årsomsättning på omkring 10 miljarder, baserad på 45 miljoner gratisanvändare och 15 miljoner betalande. Något som Breakit berättade i januari.

Utslaget per månad innebar det att Spotify i snitt fick in 1,7 kronor per gratisanvändare, att jämföra med den reklamfria prenumerationen som genererade 100 kronor per månad.

Enligt Daniel Ek behöver Spotify gratistjänsten för att locka kunder från andra gratistjänster, som Youtube. Dessutom påpekar han att Spotify redan omvandlar en hög andel gratisanvändare till prenumeranter. I veckan sade Daniel Ek att antalet betalande användare ökade med 10 miljoner mellan mars och augusti i år – från 30 till 40 miljoner.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpotifyDaniel Ek

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.