Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotify har blivit en av Sveriges största Adwords-köpare

Publicerad: 8 September 2015, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Spotify klättrar mot toppen över Sveriges största sökordsköpare, enligt en unik lista som Dagens Media kan publicera.


Flera telekom- och mediebolag slår sig in på topplistan över de största sökordsköparna

Spotify slår sig in på topplistan över Sveriges 20 största sökordsannonsörer.

Det visar data från Semrush som Dagens Media har tagit del av.

– Det är en signifikant händelse, säger SEO-­experten Christian Rudolf.

Köpta sökord blir en allt viktigare del i marknadsföringsmixen för många företag, speciellt för de bolag som har sin försäljning direkt via nätet.

4 miljarder kronor investe­rades i sök under 2014, enligt IRM.

Den svenska marknaden domineras av Google. Få egentliga alternativ finns och Google vill inte gå ut med några siffror över prissättning eller vilka företag och branscher som lägger mest pengar på Adwords.

I april kunde Dagens Media, via data från det amerikanska analysföretaget Semrush, presentera listan över de 99 största Adwords-köparna i Sverige under februari månad.

Talande då var att många av landets största reklamköpare i traditionella medier fortfarande ratade sökords­annonsering i stor skala.

Av Sveriges 20 största annonsörer, enligt Sifo reklammätningar, återfanns mindre än hälften på listan över de 99 största Adwordsköparna.

Nu har Semrush tagit fram motsvarande lista för sommar­perioden, juni till juli, för den svenska marknaden. Den huvudsakliga bilden är densamma.

Likt tidigare i år är det kategorin resor/hotell som dominerar listan. En förändring är att kategorin telekom/media har växt, från 6 aktörer bland de 99 största tidigare i vår, till 11 aktörer under sommaren.

En av nykomlingarna är Spotify. Enligt Semrush är Spotify nu den 12:e största köparen av Adwords i Sverige.

– Det är en signifikant händelse att ett så stort bolag som varit med länge börjar göra Adwords i Sverige, säger sökexperten Christian Rudolf, ägare av Topdog SEO, som granskat listan för Dagens Medias räkning.

Det kan ses i ljuset av att Spotify har fått ökad konkurrens under året. I slutet av mars lanserades Jay-Z:s hajpade tjänst ”Tidal”. Och i början av juni presenterade Apple sin streamingtjänst ”Apple Music”.

Spotify har avböjt att kommentera.

En annan arena där aktörerna slåss om användarnas gunst är den glödheta marknaden för strömmad video. Enligt Semrush har HBO Nordic ökat på sina Adwordsinvesteringar och därmed tagit sig in på topp-20-listan.

Även MTG:s tjänst Viaplay finns bland de 99 största köparna, medan amerikanska Netflix – som enligt de oberoende undersökningar som hittills har presenterats har flest abonnenter på den svenska marknaden – lyser med sin frånvaro. Enligt färska siffror från Mediavision är HBO Nordic den tjänst som just nu växer snabbast i Sverige.

I övrigt ser topp-20 relativt stabilt ut. Schibsted-ägda Lendo går dock starkt framåt.

Bland förändringarna som sticker ut finns även e-handels­aktören Zalando, som ser ut att ha dragit ned rejält på sina Adwordsinvesteringar under sommaren. Christian Rudolf tror på stigande priser för de bolag som vill köpa sig till synlighet hos nätjätten Google.

– Tillväxten kommer från stigande priser. Det är ingen som slutar köpa för att det blir högre priser. I alla fall inte de som finns med på topplistan, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.