Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotify effektivast i ungdomskampanj

Publicerad: 20 Maj 2010, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Högskolan i Skövde fick mest för pengarna på Spotify, enligt en färsk reklammätning. Hör reklamen på Dagensmedia.se


Högskolan i Skövde genomförde en rejäl kampanjinsats i vår för att locka till sig fler studenter. Målgruppen var 18-35-ingar boende i Skaraborg och Göteborgsområdet. Reklamen gick regionalt i dagspress, utomhus och med banners på webben. Högskolan körde även radiospottar på Spotify för den utvalda målgruppen i regionen. Notan slutade på drygt 1,5 miljoner kronor.

- Vi är väldigt nöjda med kampanjresultatet i stort. Vi fick väldigt bra obsvärden och avsändarvärden. Dessutom har trafiken till vår sajt ökat med 57 procent jämfört med i fjol, säger Karin Ladberg, marknadsansvarig på Högskolan i Skövde.

Researchföretaget Hanne K Larssen gjorde 220 intervjuer med målgruppen i fyra av  regionens större städer under kampanjperioden. 49 procent av dem hade sett printreklam i någon form och 25 procent hade sett banners. 65 procent av de intervjuade som hade Spotify hade hört någon av reklamspotarna. 44 procent av de 132 som hade Spotify tyckte det var lätt att förstå avsändaren. Räknar man om Spotify-obsvärdet för hela intervjugruppen är det 40 procent.

- Det är ett mycket positivt resultat. I radio får vi aldrig så här höga värden utan där ligger snittet på 20-25 procent. Kombinationen av ungdomar som målgrupp och spottar som knyter ihop musik och utbildningarna på ett smart sätt är förmodligen anledningen, säger Hanne Larssen, vd för Hanne K Larssen.

Vid en jämförelse av observationsvärdet med investerade pengar ser man att Spotify har gett bra utdelning, enligt Karin Ladberg. Hon lade ungefär 55 procent av kampanjbudgeten på dagspress och 10 procent utomhus. Övriga 35 procent spenderades på internet, varav endast en tredjedel på Spotify.

-  I förhållande till investerade pengar har vi fått ut mest av Spotify när det gäller uppmärksamhet och uppfattat budskap. Banners fick inte samma genomslag i mätnignen trots en större budget, men samtidigt ser vi ju en kraftigt ökad trafik till hemsidan, säger Karin Ladberg.

Cordovan har gjort reklamen och Mediacom är högskolans mediebyrå.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.