Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sponsrat Facebookspel ska stärka idrottsklubbarna

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Med inspiration från Farmville startar nu svenska Facebook-spelet Supporter Arena. Syftet är att öka idrottsklubbarnas sponsorintäkter.


Ämnen i artikeln:

BMWsociala medierFacebook

I Supporter Arena, utvecklat av nystartade Göteborgsföretaget Eurosponz, tävlar deltagarna om att bygga den största arenan till sin favoritklubb på Facebook.

Arenan byggs med hjälp av virtuella pengar, som de tävlande samlar ihop genom att svara på sponsrade frågesporter.

Än så länge har Stena, BMW och Nordstan anslutit sig som sponsorer. De betalar 1 krona för varje påbörjat spel, varav en del går till idrottsklubbarna.

13 Göteborgsklubbar, däribland IFK Göteborg, GAIS och Frölunda Hockey, är redan med.

– Vi börjar med Göteborg. Det krävs personliga samtal för att förklara vad det handlar om. Det är inte alla som har koll på Facebook-spel och virtuella pengar, säger Bo Wallmander, vd och huvudägare i Eurosponz.

Medlemsklubbarnas arenabyggen tävlar mot varandra och en vinnare utses varje vecka. Vinnarklubben, som har den största arenan, får en summa pengar. I första skedet 100 000 kronor för de klubbar som redan har anslutit sig.

Lanseringen sker i nästa vecka. Då startar även en Facebook-kampanj som uppmanar fler klubbar och sponsorer att gå med. 12 000 klubbar i Sverige är listade och kan anmäla sig till spelet.

Pengarna för frågesporterna går till Eurosponz och idrottsklubbarna. Olika mycket beroende på vem som ligger bakom frågesporten.

– Om idrottsföreningen själv säljer en frågesport går 80 procent av intäkterna till klubben, säger Bo Wallmander.

Annars går 20 procent till klubben och 80 procent till Eurosponz.

De flesta frågesporterna handlar om idrott, men de sponsrande företagen kan också göra sina egna frågesporter.

– För tävlingsdeltagarna finns det tre incitament att svara på så många frågesporter som möjligt. Att ens klubb vinner ligan, att man själv blir den bästa supportern och att klubben tjänar pengar på varje påbörjad frågesport, säger Bo Wallmander.

Han ser stora möjligheter att utveckla spelet att omfatta mer än frågesporter.

– O ja, vi lär oss mer varje dag. Nyss ingick Seven Eleven och Farmville ett samarbete med Farmvilleglassar, det ger inspiration.

Hans son Jesper Wallmander har byggt spelet tillsammans med Pontus Nilsson och Tobias Strand på Wallmander & Co. Allt som allt utgör 16 personer, och finansiärer, bolaget, flera av dem med bakgrund inom Göteborgs idrotts- och näringsliv.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BMWsociala medierFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.