Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Splittrad digital-tv får branschråd

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Digital out of home tv får en egen organisation för att få ordning på branschen. "I dag är vi splittrade samtidigt som det händer väldigt mycket", säger Mikael Roupé, vd på Ad Wise och initiativtagare till branschrådet.


Digital out of home tv, DOOHT, digitala skärmar för reklambudskap i till exempel mataffärer, närmar sig 100 miljoner kronor i omsättning i Sverige enligt Mikael Roupé.

- Men vi ligger 3-5 år efter Danmark och Norge. Jämfört med de engelska och amerikanska marknaderna ligger vi 10 år efter, säger Mikael Roupé.

Hans Ad Wise är ett nystartat säljbolag för just DOOHT som också jobbar som konsult åt bolag som vill etablera sig i branschen.

- Vi är bara initiativtagare till rådet, sedan är det upp till medlemmarna att sätta en styrelse och liknande.

Det första mötet för branschrådet hölls 22 maj. Bland företagen som är inblandade finns RTV, Trans-Vision, Kontanten och Qvision.

- Först och främst ska de som äger skärmarna uttala sig och prata sig samman. Sedan ska även mediebyråer involveras i branschrådet. Problemen hittills har varit att alla pratar olika språk, alla mäter till exempel mediet på olika sätt, säger Mikael Roupé.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.