Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Splay pausar Guldtuben

Publicerad: 9 Maj 2019, 07:00

Happy Jankell och Clara Henry från förra årets tv-sändning av Guldtuben.

Splay pausar årets Guldtuben för att göra ett omtag inför nästa år.


Ämnen i artikeln:

GuldtubenSplay

2014 startade Youtube-nätverket Splay galan Guldtuben för att prisa svenska kreatörer på Youtube. 

Förra året direktsände SVT galan som fick blygsamma linjära tittarsiffror på runt 250 000 tittare. 

I år väljer Splay att pausa galan för att göra en omgörning inför det kommande året. Tanken är att man under året ska arbeta fram en ny organisation och leta efter flera partners för att ta eventet ett steg längre.  

– Guldtuben har från start varit ett projekt byggt på passion med syftet att hylla det community av digitala talanger och kreatörer som inte har fått det utrymme de förtjänar i traditionell media. Det har inte funnits en ekonomisk vinning i projektet utan framför allt Splay One, och partners till oss, har stått för de investeringar som krävts för att genomföra galan, säger Anna Hammerlid, vd på Splay One, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Nu har Guldtuben vuxit till ett stort nationellt event som samlar hela branschen, och med den utvecklingen så behöver vi ta ett omtag i hur vi organiserar galan för att genomföra den med högsta möjliga kvalitet. Det känns såklart lite trist att behöva stå över årets gala, men vi siktar på att komma tillbaka starkare än någonsin nästa år.

Förra årets gala väckte en del protester då bland andra Joakim ”Jockiboi” Lundell menade att Splay och United influencers, som också var med och arrangerade galan, premierade sina egna profiler i tävlingen. I samband med kritiken startade han även hashtaggen #Riggtuben. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GuldtubenSplay

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.