Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Splay One tog hem pris för årets programidé

Från vänster: Anton Forsdik, Lina Åström, Mikael Ljung, Clara Henry, och Madeleine Martin.

Foto: Press

Produktionen ”Sjukt oklar” prisades på Riagalan i onsdags kväll: ”Det känns fantastiskt att vinna”, säger Anna Hammerlid, vd på Splay One.


Publicerad 2019-03-07 13:33

Ämnen i artikeln:

Riagalan

Dela artikeln:

Splay One vann i kategorin Årets programidé för produktionen av ”Sjukt oklar”. Anna Hammerlid berättar för Dagens Media att hon är väldigt nöjd: 

– Det känns såklart helt fantastiskt att vinna. ”Sjukt oklar” är ett projekt vi arbetat med en väldigt lång tid. Vi jobbar varje dag med några av Sveriges mest kända digitala talanger som genom sina egna kanaler når en stor publik på Youtube. Att vinna detta tror jag är ett bevis på att man kan skapa ett engagerande innehåll tillsammans utanför sin egna plattform. 

Vad betyder vinsten för organisationen?

– Det betyder väldigt mycket! Vi har ett fantastiskt kreatörsteam som jobbat med detta med Mikael Ljung, Lina Åström, Christoffer Sandler och Clara Henry i spetsen, men succén grundar sig också på den unika datan som Splay One som bolag sitter på. Vi har 200 miljoner visningar varje månad i vårt nätverk, där vi varje dag får direkt feedback och data kring vad våra tittare faktiskt vill titta på, vilka profiler som engagerar och vilka nya innehållstrender som finns där ute, säger hon och fortsätter:

– Detta ger oss unika insikter kring hur man skapar innehåll för en yngre kräsen publik. 

Hur firade ni vinsten i går?

– Vi firade givetvis på Riagalan, men i glädjeyran tappade alla bort varandra, så jag hoppas på fortsatt firande på kontoret i dag. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.