Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Splay expanderar – öppnar i Finland

Publicerad: 6 Maj 2014, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Youtube-nätverket letar sig österut och knyter till sig 28 finska Youtube-stjärnor från start.


Ämnen i artikeln:

Splay

Splay, som lanserades för omkring ett år sedan, har enligt egen utsago omkring 33 miljoner visningar i månaden. De har några av Sveriges största Youtube-stjärnor på sina plattformar och bland kunderna återfinns bland annat McDonalds, Pepsi och SEB.

Nu expanderar Splay, och öppnar kontor i Finland.

– Vi har sett att en del av vår publik finns i de svenskspråkiga delarna av Finland. Youtube har exploderat i Finland precis som det gjorde i Sverige under 2013. Vi valde att satsa där för att det finns gott om talang och stora kanaler, säger Vigor Sörman, vd och grundare av Splay, till Dagens Media.

Expansionen innebär att nätverket erbjuda nordisk annonsering och bredare kampanjer.

– Många företag och varumärken har nordiska kampanjbudgetar och efterfrågar ofta kampanjer i flera länder. Genom den här etableringen, och med samarbeten med profiler i Norge och Danmark, kommer vi kunna göra bredare, nordiska kampanjer, säger Vigor Sörman.

Kommer det bli tal om vidare expandering i Danmark och Norge?

– Vi håller ögonen på alla marknader. Det viktiga är att det finns mycket talang och att tittarunderlaget är stort, och det är givetvis väldigt relevant för våra annonsörer också. Hittills är det främst i Finland som vi har sett denna utveckling.

Vad skiljer en finsk Youtube-stjärna från en svensk?

– Inte så mycket egentligen. Det handlar som alltid om att vara personlig och bjuda på sig själv. I Finland är det extremt stort med videobloggar, och det är även roligt att publiken övervägande utgörs av kvinnor.

Chef för det finska kontoret, som kommer att gå under namnet Splay Suomi, blir Niclas Kevin, som har en bakgrund från MTV3.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Splay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev