Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Spelsajt rider på trängseln i webb-tv

Publicerad: 30 september 2010, 12:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Spelsajten King.com tar sig gärna an annonsörer som fått nobben i Play-spelarna. Nu inleds första säljoffensiven i Sverige.


Innehållsutbudet i webb-tv hänger inte med annonsörernas efterfrågan. En aktör som gärna rider på annonsörernas stora intresse för rörlig reklam på webben, är svenska gratisspelsajten King.com.

Medan det valda spelet laddas hem, vilket tar omkring 20 sekunder, finns det utrymme för korta reklambudskap.

– Då sitter spelaren bara och väntar. Det är naturligt att visa något under tiden, som dessutom är mer intressant att titta på ett spel som buffrar. På det sättet är vi ännu mer framåtlutade än webb-tv, säger Alex Norström, global försäljningschef på King.com.

Han har sett ett ökat intresse från mediebyråerna efter boomen för webb-tv, och den följande trängseln i tv-kanalernas Play-tjänster.

Bland annat har Tre och Sony Ericsson köpt utrymme hos King.com och MTG har sänt reklam för kommande tv-program. I USA och Tyskland är dagligvaruhandeln och e-handelsföretag återkommande annonsörer.

Spelsajten King.com är utvecklad av svenskar men har än så länge haft mer fokus på större marknader som USA och Tyskland. Globalt har King.com om 25 miljoner unika besökare i månaden. I Sverige är räckvidden i Sverige är 300 000 personer i veckan, enligt Alex Norström.

Till skillnad från de flesta spelsajter är den huvudsaktliga målgruppen kvinnor över 25 år. 70 procent av besökare är kvinnor.

Nu inleds en säljoffensiv i Sverige. Priserna ligger enligt Alex Norström i linje med tv-kanalernas Play-tjänster, med ett CPM-pris på 190 kronor.

– Vi är en doldis i Sverige men nu ska vi börja uppvakta mediebyråer och annonsörer om att vi finns. Många tror att vi vänder oss till ungdomar och blir förvånade när de ser vår målgrupp, säger Alex Norström.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev