Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Spelreklam i sociala medier kan stoppas

Det råder oklarheter kring vad som räknas som direktreklam eller inte, när privatpersoner vill stoppa spelbolagens annonser.


Publicerad 2019-01-22 14:20

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Dela artikeln:

Den nya spelregleringen har öppnat upp dörren för både gamla och nya spelaktörer på den svenska marknaden att föra ut sina budskap i traditionella kanaler och i sociala medier.

Men regleringen bär också med sig vissa restriktioner. Bland annat har Spelinspektionen upprättat spelpaus.se där spelare som känner att de vill få hjälp med att pausa sitt spelande kan signa upp sig.

Under en månad, tre månader, sex månader eller tills vidare kan spelare välja att stänga av sig från både spel och direktmarknadsföring.

Att se till att stoppa all direktreklam till spelarna ställer stora krav på spelbolagen, men frågan är vad det egentligen är för typ av reklam det gäller?

Dagens Media ställde frågan till Spelinspektionen och Konsumentverket som delar på tillsynsansvaret i frågan.

Läs resten av artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 4.

 Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.