Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spelare säljer Volvo

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Volvo lastvagnar lanserar världens starkaste lastbil med ett webbspel. Efter fyra dagar spelet spelats 40.000 gånger, trots avsaknaden av marknadsföring av sajten.


Med sajten www.strongesttruck.com lanserar Volvo lastvagnar vad de själva anser vara världens starkaste lastbil. Centralt på sajten är ett spel och delningsbara filmer och bilder.

- Vi tycker det är roligt att Volvo Lastvagnar gör något annorlunda. Här gör vi för första gången en aktivitet med fokus på att driva trafik till en egen sajt, säger Niclas Hermansson, kommunikationsstrateg för digitala medier på Volvo Lastvagnar.

Sajten har varit upp några dagar och redan efter fyra dagar har spelet, där en lastbil med last ska köras från ett ställe till ett annat, spelats 40.000 gånger.

Kampanjsajten. - Tidigare har vi varit hyfsat traditionella, visst har vi jobbat med webbkampanjer tidigare men inte med samma tydliga fokus på att skapa snackisar och driva trafik till oss, säger Niclas Hermansson.

Bild- och filmmaterialet på sajten är delningsbart, på Youtube har den mest sedda filmen 17.000 visningar sedan 7 januari. Den enda marknadsföringen som görs för kampanjsajten är banners på Volvo lastvagnars egna sajter.

- Målgruppen är givetvis förare och ägare av lastbilar men vi vill samtidigt bygga vårt varumärke och vara en del av samhället så vi ser alla som en del i målgruppen ur ett större perspektiv.

Spelet på sajten är byggt av spelutvecklarna på Muskedunder. I övrigt jobbar Volvo Lastvagnar tillsammans med LBI för digital marknadsföring.

Tio vinnare kommer att koras under kampanjperioden. Den första vinnaren är den som har högst poäng 21 januari. Sista vinnaren utses 27 maj. Priserna är skinnjackor från Volvo lastvagnars egna kollektion.

- Vi har tagit ett designperspektiv på kollektionen och det här är en riktigt exklusive jacka. Sammanlagt delar vi ut tio priser, säger Niclas Hermansson, som är en av fyra som jobbar med pr och online på företagets Europadivision.

- Gränserna mellan pr och online suddas ut allt mer och hänger allt oftare ihop. Jag tycker det här händer lika snabbt inom b2b som hos företag som jobbar med konsumentprodukter.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.