Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Solresor krishanterar på Google

Publicerad: 4 Februari 2011, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Dagensmedia.se har tidigare berättat att charterbolagen tar hjälp av Facebook för att svara på frågor från oroliga resenärer. Nu har krishanteringen även flyttat ut i sökmotorerna.


Ämnen i artikeln:

Google

Det är Solresor, som istället för att stoppa annonseringen för sökord som exempelvis "Egypten" har köpt sponsrade länkar på Google.

Vid en sökning på Egypten blir den första träffen en sponsrad länk med rubriken "Charter Egypten inställt - Extrainsatt flyg till Fuerteventura".

– Vi vill kunna ge våra kunder information så fort som möjligt. Jag tänkte på mig själv och man vet ju vad man gör så fort det ryktas om något, man Googlar det, säger Alexanda Bylund, webbansvarig på Solresor.

Diskuterade ni huruvida ni skulle ta bort de sponsrade länkarna helt?

– Nej, vi tog bara bort våra semestererbjudanden och det gjorde vi direkt. Vi förstod att det skulle sökas mer än någonsin på Egypten.

Enligt Alexandra Bylund gav tilltaget ett omedelbart resultat med många klick.

Precis som de andra charterbolagen har även Solresor krishanterat i de sociala medierna.

– Vi har talat med våra kunder via Facebook och Twitter där vi haft personal dygnet runt.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.