Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sökordsannonsering ökar

Publicerad: 30 juli 2013, 11:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Under förra året omsatte sökordsannonseringen 2,9 miljarder kronor i Sverige. Av dessa beräknas Google stå för 90 procent.


Ämnen i artikeln:

Google

Enligt siffror från Institutet för reklam och mediestatistik, IRM ökade sökordsannonseringen med 27 procent under förra året.

Då Google står för cirka 90 procent av affärerna borde bolagets faktiska försäljning ligga omkring 2,7 miljarder kronor, skriver Dagens Industri.

Men enligt årsredovisningen uppgår omsättningen till 333 miljoner kronor under 2012. Rörelseresultatet ökade från 3,3 miljoner kronor till 70 miljoner kronor.

Förklaringen till den låga omsättningen är att Google fakturerar svenska kunder från Irland, där bolagsskatten är 12,5 procent jämfört med 22 procent (den 1 januari 2013 sänktes skatten från 26,3 procent).

Googles skatteplanering har kritiserats, bland annat i Storbritannien. I dagens Industri kommenterar Googles nordiska kommunikationschef, Gustaf Brusewitz upplägget så här:

– Om politiker inte tycker om de existerande lagarna, besitter de möjligheten att ändra dem. 2012 var vår effektiva globala bolagsskatt närmare 20 procent.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.