Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sökkonsult gör pr-verktyg

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

En kartläggning av vad bloggar skriver om dig och hur det påverkar Googles sökresultat. Den tjänsten ska nystartade Brandstalking leverera. Pr-byråer är de främsta kunderna.


Ett av projekten som det uppmärksammade 24 Hour Business Camp mynnade ut i är Brandstalking.se. Tjänsten ska kartlägga vad som sägs om varumärken och personer i bloggar och mikrobloggar.

- Det vi också gör som inga liknande tjänster gör är att titta på hur dessa aktiviteter påverkar sökresultaten i Google, säger Nikke Lindqvist, en av tre personer bakom tjänsten.

Han har ett förflutet som sökoptimeringskonsult, bland annat inom Agent Interactive. De andra inblandade i tjänsten är Christian Bolstad, till vardags på Stockholm Fria Tidning och Johan Mogren.

Om en månad hoppas Nikke Lindqvist att en fungerande beta av tjänsten ska vara upp och rulla.

- Det som vi vet av erfarenhet är att det kan snackas mycket i bloggar om ett varumärke utan att det påverkar sökresultaten och att sökresultaten kan skifta rejält utan att aktiviteten i bloggarna är så stor. Men det finns ofta samband som vi kan visa på.

Pr-byråer är de tydligaste kunderna men även mediebyråer och företagen själva är potentiella kunder.

- En del gör det här arbetet manuellt i dag vilket tar tid från analysarbetet som är det viktiga.

Enligt Nikke Lindqvist kommer även enskilda personer, framför allt politiker, snart inse nyttan av att kartlägga sig själv.

- EU-parlamentsvalet är startskottet på uppmärksamheten kring det personliga varumärket, men det är inför riksdagsvalet nästa år som intresset för området kommer att explodera. Den som vill bli invald i riksdagen genom personkryss kommer då att inse vikten av att ha kontroll över sökresultaten kring sitt eget namn.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.