Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sökjätten rensar bort 2,3 miljarder annonser

Under 2018 togs 2,3 miljarder annonser bort från Google efter att ha brutit mot företagets riktlinjer. I april träder ett nytt system i kraft för att proaktivt underlätta hantering av annonser.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Mars 2019, 09:32

Ämnen i artikeln:

Google

Totalt har 1,5 miljoner appar och 28 miljoner sidor tagits bort.

För att förbättra annonsaffärerna tog Google under 2018 bort 2,3 miljarder annonser som bryter mot deras riktlinjer. Google har även stängt ner sidor som profiterat genom att använda deras annonsnätverk samtidigt som annonserna brutit mot riktlinjerna, bland annat annonser som vilseleder människor. Totalt har 1,5 miljoner appar och 28 miljoner sidor ska ha tagits ner, rapporterar Techcrunch

Under morgonen gick Google ut med ett nytt system för att hantera annonsriktlinjer. Den nya hanteringen av riktlinjerna ska proaktivt underlätta för publicister att undvika annonser som inte uppfyller kraven. Denna ändring kommer träda kraft i april. 

Googles annonsering drar in miljardintäkter - mer än 32 miljarder dollar under det förra kvartalet, vilket motsvarar 83 procent av Googles intäkter. 

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.