Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Sökbolag låg bakom domänen "massmördare.se"

Publicerad: 29 Juli 2011, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Sökoptimeringsbolaget Jajja Communications använde domänen massmördare.se för att länka till sina betalande kunder. Men efter hård kritik i de sociala medierna valde bolaget att släcka domänen. Registreringen i sin tur beskrivs som "ett misstag".


Ämnen i artikeln:

SEO

Det var Lars Wiklund – som driver bloggen Spambloggar.se – som först uppmärksammade den märkliga registreringen.

Själv har han drivit sin blogg i två års tid och ser det som en slags konsumentupplysning.

– Jag vill att människor som köper den här typen av tjänster ska få upp ögonen för vad de köper. Jag har sett flera vittnesmål där människor blivit fly förbannade när de förstått vad de köpt av sökbolagen.

Han förklarar att det finns ett stort värde att äga domäner som exempelvis massmördare.se.

– Det finns det vissa sökord som genererar stora trafikmängder. Ett exempel är om jag köper juholt.se och sedan skickar ut någon för att mörda honom, då kommer ju den domänen få väldigt bra trafik, säger han och fortsätter:

– Massmördare.se representerar just den idén. Det är ett namn som ska återkomma och tanken bakom är inte sjuk, det är bara en enkel analys av ord som då och då genererar trafik.

Lars Wiklund säger att terrordåden i Norge innebär att "massmördare.se" får en rejäl trafikökning. Cyniskt sett gör detta att Jajjas kunder får en "fördel" av tragedin och att Jajjas "investering" blir lönsam, berättar han.

– Chansen är då mycket större att människor klickar på länken för att se vad den innehåller. Det är egentligen samma idé som spam, det räcker att en halv procent svarar så har du hemma pengarna.

På sajten – som dock togs ner drygt en timme efter att Lars Wiklund bloggat om den – fanns flera fejkade bloggposter med länkar till Jajjas kunder som exempelvis Sensus PR och Core Relations, samt länkar till Jajjas egen sajt.

– Detta är ett exempel på hur något kan gå från att vara optimering till suboptimering. Förklaringen enligt Jajja är de inte har skött kontrollen, men för min egen del är det här ett exempel på när man leker med automatiken. Datorer och program kan aldrig någonsin ta över de värderingar som människor bär på, det är uteslutet. Detta får aldrig hända, ta konsekvenserna och lägg pengar på bättre kontroll.

Dagensmedia.se har utan framgång sökt Jajjas affärsutveckling- och marknadschef Mattias Kellqvist. På Jajjas kontor är det semesterstängt, men två av Jajjas anställda har kommenterat händelsen på Twitter.

Johannes Eriksson, sökoptimeringsexpert på Jajja, säger att det hela är ett "ärligt misstag" och att domänen sluppit igenom kontrollerna.

"Inte direkt så att vi suttit och sagt "oooh jag vet vi länkar från massmördare.se" på fikarasten!", skriver han på Twitter.

Jimmy Wirsborg, tekniker på Jajja twittrar även han att det hela är ett misstag. Domänen – som köptes i april – slank igenom de manuella kontrollerna.

"Vi reggar ju några tusen domäner i stöten som tas fram automatiskt och kollas manuellt, blev fel...", skriver han på Twitter.

Han går också till angrepp mot Jajjas kritiker:

"Vad som stör mig nu är trots reggdatum för domänen så insinueras att vi gjort det för att profiterat på Oslohändelsen".

Lars Wiklund säger att han köper ursäkten, men att det är "kvalificerat struntprat" att det inte går att undvika att köpa in domänner som exempelvis "massmördare.se". Problemet är att man måste använda en annorlunda metod.

– Nu har Jajja i alla fall visat att de både lyssnar och hör. De säger att det är ett misstag och det får jag nöja mig med. Jag har en tro på att ingen medvetet kan vara så genuint cynisk. Det är det mest mänskliga svaret.

Han är ändå kritisk till att liknande domäner används.

– Det är smaklöst i alla händelser och blir dessutom ännu mer accentuerat med tanke på det som hände i Norge. Jag står ju som sagt på konsumentsidan och jag märker en frustration bland de kunder som tänker som jag. Sedan finns det ju andra kunder som kan gå över lik så länge ingen får reda på det. Därför jag inte är särskilt ömsint när det gäller att visa vem som köpt vad.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

SEO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev