Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sökbolag fördubblar omsättningen

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Både Iprospect och Keybroker ökar sin omsättning med över 100 procent 2008. Men tillväxten kommer inte att bli lika hög 2009.


Iprospect ökar sin omsättning till 140 miljoner kronor 2008, en ökning med drygt 100 procent jämfört med 2007, enligt företagets vd Patrik Gamryd. Omsättningen gäller hela den nordiska marknaden. 2007 omsatte bolaget knappt 13 miljoner kronor i enbart Sverige och gjorde drygt en halv miljon kronor i förlust.

- Vi gör bättre resultat än väntat på alla våra marknader i Norden, säger Patrik Gamryd.

Han tror inte att ökningen kommer kunna bli lika hög 2009.

-Inte procentuellt sätt men året ser ut att börja bra.

Även Keybroker rapporterar om ökad omsättning för 2008. Enligt vd Fredrik Arnander tredubblar företaget omsättningen till 75 miljoner kronor 2008 men inte heller han vill säga något om resultatet utan hänvisar till bokslutet som kommer senare under våren.

Jajja ökar också omsättningen 2008, från 22 miljoner kronor 2007 till 30 miljoner kronor 2008.

-Det är viktigt att poängtera att flera andras höga omsättningssiffror beror på att de handlar stora mängder sökord. Omsättningen ökar då på samma sätt som mediebyråer har en mycket hög omsättning. Vi jobbar mycket lite med köpta sökord och har därför en omsättning som mer kan liknas vid en byråintäkt, säger Mattias Kellquist, vd på Jajja.

Han tror att 2009 är året då sökbranschen börjar fokusera på konverteringen i stället för trafik.

-Hittills har det mest pratats trafik och det är det som har mätts men få tittar på hur trafiken faktiskt konverterar.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.