Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Sök och webb-tv driver internet"

Publicerad: 17 Februari 2011, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Display-marknaden fortsätter att tappa mark. Det är sök och webb-tv står bakom tillväxten för internet-köpen.


Sökmarknaden ökade 34 procent i fjol. Det var mest av alla specificerade mediekatogorier i IRM:s sammanställning av fjolårets medieköp. Den svenska sökmarknaden har kommit ikapp internationellt och andelen av reklamkakan motsvarar numera ett europeiskt genomsnitt.

Den amerikanska sökmarknaden har börjat avmattas, men IRM spår inte samma utveckling i Sverige trots många år av stark tillväxt. Analysföretagets sökprognos för i år är en uppgång på 23 procent. Det motsvarar en marknad värd nästan 2,4 miljarder kronor.

– Även om dagens sökmarknad skulle nå ett mognadsläge om ett par år så kommer den stora tillväxten av smartphones och mobilt internet att fortsätta att elda på den. Vi kanske inte får se 30-procentig tillväxt då, men säkerligen tvåsiffriga tillväxttal, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

De sammanlagda internetköpen växte med nästan 14 procent i fjol. De digitala investeringarna fortsätter att vara större än tv, men det var bara sök och webb-tv som drog upp marknaden. Sök är större än display-annonsering för andra kvartalet i rad och webb-tv har gått om bio och är numera en kategori att räkna med. 

– Om man rensar ut webb-tv ur display-annonseringen så är det bara sök och webb-tv som håller uppe internetkategorin, säger Magnus Anshelm.

Sajter med display-utrymme har inte svårt att hitta kunder, men de har svårt att ta betalt.

– Den stora utmaningen för dem framöver är att kunna påvisa nyttan. Faktumet att internet inte har någon bra mätstandard slår tillbaka på kategorin, säger Magnus Anshelm.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.