Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sök drabbas av lågkonjunktur

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sökannonseringen i USA sjönk med åtta procent under fjärde kvartalet 2008. Finans och bilbranschen skär ner mest.


Sökbolaget Efficient Frontier rapport för det fjärde kvartalet 2008 visar att sökmarknaden bröt sin uppgående trend och vek ner. De som skär ner mest på sin sökbudget är de företag som spenderar mindre än 50.000 dollar per månad på sök. Här minskade sökinvesteringarna under fjärde kvartalet med 23 procent jämför med 2007. Stora annonsörer med investeringar på över 200.000 dollar på månad drog ner med 9 procent enligt rapporten skriver Wall Street Journal.

Branscherna som tar det mest försiktigt är de som drabbats hårdast av finanskrisen, bilannonsörer minskar sin sökannonsering med 15 procent och finanssektorn med 20 procent. Senare i dag, torsdag, levererar sökjätten Google sin rapport för fjärde kvartalet 2008. Enligt Wall Street Journal är analytikernas bild att företaget trots den vikande konjunkturen kommer att visa upp tvåsiffrig tillväxt för fjärde kvartalet.

Samtidigt har Google presenterat flera neddragningar, bland annat nedstängningen av utvecklingskontoret i Luleå. Flera produkter, bland annat Jaiku ska inte heller längre utvecklas av Google. Sökjätten har i sin blogg också presenterat uppgiften att de slutar med sina försök att föra över sökannonser till tryckta tidningar.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.