Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Society Icon ska rita om medielandskapet med globala "influencers"

Publicerad: 18 November 2015, 07:30
Uppdaterad: 17 Maj 2016, 07:04

Säljchefen Mose Haregot lämnar Discovery Networks för att starta det egna företaget Society Icon. Målet är att hjälpa ”ikoner” ta över världen – och ett samarbete har redan inletts med Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios NA-KD.


Mose Haregot har en lång karriär inom försäljning bakom sig.

Han har bland annat jobbat på utomhusbolaget JCDecaux, SBS Discovery Radio, som nordisk säljchef på Aloe Vera-drycken och nu senast som ansvarig för Discovery Networks TV:s försäljning i Stockholm.

Inom kort lämnar han dock den svenska mediebranschen och flyttar till New York. Ambitionen är att bygga upp Society Icon till ett stort, världsomspännande bolag.

– Vi står inför en evolution, där den tekniska utvecklingen har fullständigt suddat ut landsgränser och där det aldrig har varit mer tydligt hur bolag kämpar om människors tid, säger Mose Haregot till Dagens Media.

Society Icon ska ”skapa en brygga” mellan företag och inflytelserika personer, så att de tillsammans kan driva engagemang i mediekanaler och skapa värde för konsumenterna.

– Jag tror samhällets ikoner är framtidens medielandskap. Vi ska hjälpa dem att bygga nya mediekanaler som kommer nå ut i hela världen.

Med ”ikoner” avses individer som inspirerar världens befolkning inom olika områden – som musik, idrott och mode. Och eftersom Society Icon vill nå ut globalt måste ikonerna de samarbetar med vara världskända.

– Vi har inlett samarbete med en av världens största profiler, säger Mose Haregot, som inte vill avslöja vem det är.

Mose Haregot vill inte heller i detalj redogöra för hur affärsidén ser ut, men klart är att Society Icon ska bygga ett nätverk – bestående av inflytelserika personers sociala kanaler – och använda det som plattform för varumärken att nå ut globalt med kampanjer.

– Här gäller det att matcha rätt varumärke med rätt ikoner och rätt publik, säger Mose Haregot.

Fokus ligger initialt på exklusiva "high end"-kunder och profiler, vilket också Society Icons logga och hemsida ska signalera.

Företagets första samarbete är med den nya modeplattformen NA-KD, som är under uppbyggnad av Nelly.com-grundaren Jarno Vanhatapio.

– Alla vi som agerar inom konsumenthandel måste förstå generation Z och Y, säger Jarno Vanhatapio i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Det är generationer som tagit sociala medier till nästa nivå. De är immuna mot traditionella marknadsföringsmetoder men även immuna mot nytraditionella sociala marknadsföringsmetoder. Vi är mitt i skiftet från sociala medier 1.0 till sociala medier 2.0 och det är den förståelsen Mose har.

Jarno Vanhatapio säger att han är glad över att Society Icon ska representera NA-KD i Nordamerika.

– Mose har en unik förmåga att knyta ihop räckvidd med nya affärer och ligger i framkant gällande content marketing och hybrida affärsmodeller som når igenom mediebruset.

Mose Haregot har själv investerat en del pengar i Society Icon. Inom kort går flyttlasset till New York, staden som ska utgöra basen för bolagets verksamhet.

– Vi ska vara globala från start, säger Mose Haregot till Dagens Media och fortsätter:

– Jag är en extremt nyfiken person. Jag är nyfiken på världen, hur den utvecklas. När jag började jobba insåg jag snabbt att allt handlar om resultat – och för att bygga resultat så måste man skapa värden för andra. Vi ska vara värdeskapande från dag ett.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.