Sociala medier som nyhetskälla allt vanligare

2011-09-28 08:16 Dante Thomsen  

Allt fler journalister använder sociala medier som Facebook och Twitter för att hitta nyheter. Dagensmedia.se har fått en exklusiv förhandstitt på undersökningen PR-Barometern.

Varje år sammanställer analysbolaget Aalund undersökningen PR-barometern, där näringslivsjournalister bland annat svarar på frågor om hur sociala medier används i arbetet.

Totalt sett har 900 nordiska näringslivsjournalister svarat på undersökningen, som alltså visar att användandet av sociala medier för att hitta nyheter har ökat markant sedan 2010.

Sverige är det land som har den minsta ökningen av journalister som använder sociala medier som källa till nyheter. Detta beror dock på att svenska journalister redan förra året var flitiga användare av sociala medier.

Medan Sverige ökade 9 procent ökade användandet i Norge med 10 procent. Danmark och Finland stod för den största ökningen med 13 procent respektive 14 procent.

Norge är det land där journalister använder sig mest av sociala medier som källa till artiklar de publicerat. Där är andelen hela 74 procent. Detta är markant högre än i Sverige och Danmark där 59 procent av journalisterna säger att de använder sociala medier som källa till nyheter.

De sociala medier som används mest är Facebook, Twitter och bloggar. En betydande skillnad mellan länderna är att de norska journalisterna använder Twitter mer än sina kollegor i de andra nordiska länderna.

Enligt undersökningen använder sig också danska journalister i större utsträckning Linkedin och Youtube än i de övriga nordiska länderna.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt