Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Sociala medier ökar negativa sökresultat"

Publicerad: 31 Mars 2011, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Företag kan vända kritikstormar genom att ge sig in i sociala mediedebatten, men att uppmuntra till dialog på nätet har också en sökrelaterad baksida. Relevant Traffics Sverigechef Oscar Watz manar till eftertanke.


Många konsumenter startar köpprocessen på en sökmotor och intresset för andras rekommendationer är stort. Därför är det viktigt för företag att synas med positiva omdömen högt upp i sökresultatet.

– Det är ofta avgörande för om ett företag är med eller inte som ett alternativ när konsumenten tar sitt beslut, säger Oscar Watz.

Positiva omdömen i välbesökta sociala medier kan hamna högt upp i sökresultaten, men å andra sidan kan kritik spridas snabbt på nätet. Omdömen från bloggar som är starka ur ett sökmotorperspektiv kan hamna högt upp i sökresultatet även när användare söker på andra ämnesord som tas upp av bloggaren.

– Det finns risker med att besvara klagomål i sociala medier eftersom det kan öka andelen negativa sökresultat. Företag behöver ha en strategi för hur man ska agera och alltid tänka igenom vem som ställer frågan och varför, säger Oscar Watz.

Fler företag borde också tänka på att göra kampanjer som får konsumenter att sprida positiva omdömen eftersom det ökar försäljningen.

– Företag borde ge mer utrymme till att inkludera och sedan mäta efterköpsbeteenden för sina marknadsaktiviteter, säger Oscar Watz.

Några tips för sociala medier

1. Bevaka din mediebild. Använd gärna omvärldsbevakningstjänster. Negativa konsumentupplevelser sprids snabbare än positiva och kommer de från välbesökta sociala medier syns de också högre upp i varumärkets sökresultat.

2. Analysera. Var källkritisk och ifrågasätt syftet med kritiken. Att besvara kritik felaktigt kan generera en negativ spiral. Gör du det i sociala medier så blir det sökbart ända till att mediet aktivt tar bort det. Tänk på att positiv feedback omvänt kan generera än mer positivt innehåll. Besvara rätt budskap i rätt forum där du kan tänkas påverka mest.

3. Agera. Negativ feedback är en signal om missnöjdhet. Använd framför allt informationen för att förbättra dina produkter och tjänster. Hög kundnöjdhet ger ofta ett starkt varumärke och en positiv mediebild.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.