Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Sociala medier kan skada företag

Publicerad: 28 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Tre av fyra anställda i USA anser att sociala medier kan skada ett företags rykte. Över hälften av amerikanska chefer medger att företaget inte heller har någon policy för hur sociala medier får användas av de anställda.


När konsultbolaget Deloitte frågat hur sociala medier används på amerikanska företag visas både på sociala mediers för och nackdelar. Tre av tio chefer svarar att sociala nätverk är en del i deras affärsmodell och viktigt i det operativa arbetet, rapporterar Emarketer. Nästan en tredjedel av de tillfrågade företagens chefer har en närvaro på Faceboook, 14 procent svarar att de har en profil på Twitter.

Nästan en fjärdedel av cheferna svarar också att de skulle vilja använda sociala nätverk i arbetet men vet inte hur de ska gå till väga. Över hälften, 55 procent, av företagen har inte heller någon policy för hur sociala medier ska användas på företaget.

Samtidigt lyfts farorna med sociala medier fram. 74 procent av de 2000 anställda som tillfrågats anser att sociala medier kan användas till att förstöra ett företags rykte.

Tre av tio företag använder dock sociala medier för att stärka sina egna varumärken. 23 procent använder sociala medier för att rekrytera folk och knappt en femtedel av företagen har en Facebook-grupp för de anställda.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.