Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sociala medier-intresset avstannar

Publicerad: 17 Oktober 2012, 04:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Surfplattan har fått sitt genombrott tack vare det stora intresset från barnfamiljer. Däremot avstannar intresset för sociala medier. Det visar .se-rapporten Svenskarna och internet.


Enligt undersökningen, som genomförs varje år, har de senaste fem årens snabba expansion av användandet av sociala medier avstannat det senaste året.

64 procent av Sveriges befolkning över 18 år besökte sociala nätverk det gångna året, framför allt Facebook, vilket är ungefär många stort som året före.

Bara bland barn mellan sju och tio år har användandet av sociala medier ökat något.

Så många som en tredjedel av Facebook-medlemmarna är dessutom inaktiva och gör aldrig några statusuppdateringar. Ju äldre medlem, desto mindre aktivitet.

4 procent av svenskarna använder Twitter någon gång i veckan, enligt undersökningen. 1 procent gör det varje dag.

Andelen svenskar som använder mobilt internet har ökat från 36 till 54 procent mellan 2011 och 2012. Två av tre 12-35-åringar använder dagligen internet i mobilen. Den största ökningen har skett bland 12-15-åringar.

Användningen av surfplattor har, enligt rapporten, tagit rejäl fart det senaste året. Var femte svensk använder i dag en surfplatta. Störst är användningen bland barnfamiljer där en av tre har surfplatta. Användningen sker i huvudsak i hemmet, för privata ändamål, och männen är de flitigaste användarna.

Om Svenskarna och internet

Studien Svenskarna och internet genomförs varje år av .se, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, bland 2 000 svenskar över 18 år. Till föräldrar ställs även frågor om deras barns internetanvändning.

Undersökningen är del i det internationella forskningsprojektet World internet project.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.