Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Sociala medier inget revolutionerande sätt att få unga att rösta"

Publicerad: 16 september 2010, 04:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Fyra frågor till Starcom-konsulten Sara Rothman, som skrev en C-uppsats om hur partierna ska nå unga väljare i sociala medier.


Kan du berätta kort lite om vad du kommit fram till?

– Min slutsats var att man inte kan se ungdomar som en grupp. Jag jämförde första och andragångsväljare, och det är som att jämföra svart och vitt.

Hur skiljer de sig?

– Förstagångsväljare var inte ett dugg politiskt intresserade. De skulle kunna tänka sig att få information via sociala medier. De tyckte att det var jättetråkigt att titta på debatt och läsa i tidningar.

Och andragångsväljare?

– Andragångsväljare var helt tvärtom. De tyckte att sociala medier kändes alldeles för opålitlig. De ville i stället ha allting svart på vitt på papper, vad partierna står för. De tyckte att hela kampanjandet inte kändes ärligt – att partierna kastade skit på varandra. De var mer intresserade av varje partis budskap, deras hjärtefrågor, som de ville ha levererade på ett ärligt sett. Och då kändes inte sociala medier helt relevant för dem. De andragångsväljarna jag pratade med var också studenter, så det kan ju spela in att de befann sig i en akademisk miljö.

Enligt en uppmärksammad artikel i DN har sociala mediers betydelse floppat i denna valrörelse. Det är de som redan vet hur de ska rösta som använder sociala medier, medan osäkra väljare inte gör det. Din kommentar?

– Det stämmer överens med min bild. Främst eftersom att andragångsväljare definitivt inte ville ha politisk information via sociala medier. De kände att när partierna använder sig av sociala medier, så känns det som att de bara ville värva medlemmar och väljare. Några förstagångsväljare tyckte att det skulle vara skönt att bli kontaktade via Facebook, så att de slapp själva söka information, för de är totalt ointresserade. Men sammanfattningsvis så är sociala medier inget jätterevolutionerande sätt för att få ungdomar att rösta.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev