Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sociala medier fortsatt vanlig nyhetskälla

Publicerad: 10 Januari 2011, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Hälften av journalisterna använder sociala medier som nyhetskälla. Trots det är intresset större i övriga norden, visar Pr-barometern.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

I Aalunds årliga Pr-barometer, där 266 svenska journalister deltagit, uppger 48 procent att de har använt sociala medier för att hitta nyheter. En minskning med 1 procent sedan förra året.

Detta kan jämföras med våra nordiska grannar där 70 procent av de norska journalisterna och 59 procent av de danska journalisterna uppger att de använt sociala medier för att hitta nyheter.

Störst ökning kan man se i Finland, där 53 procent av journalisterna svarar att man hittat nyheter via Facebook och Twitter.

De tillfrågade journalisterna har också fått svara på vilka statliga institutioner, fackförbund, mediebolag och intresseorganisationer som är bäst på att hantera medierelationer. Precis som förra året toppas listan för statliga organisationer och intresseorganisationer av Polisen och Röda Korset.

När det gäller fackförbund och mediebolag ligger SVT och Kommunal i topp. Med på listan finns också organisationer och medieföretag som Naturskyddsföreningen, Trafikverket, Kanal 5 och IF Metall.

Totalt sett har 1 200 nordiska journalister deltagit i undersökningen.

De är bäst på att hantera medierelationer

1. SVT

2. TV4

3. Sveriges Radio

4. Kanal 5

5. TV3

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.