Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sociala medier allt äldre

Publicerad: 26 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Över 50 procent av användarna på Facebook är över 35 år gamla. Den största enskilda ålderskategorin bland amerikanska användare är de mellan 35-44 år.


Från att ha varit en plats för enbart unga har sociala mötesplatser som Myspace och Facebook fått en allt äldre publik. Enligt undersökningsföretaget Comscore är den snabbast växande gruppen på Facebook 55 plus. Undersökningsbolaget säger också att i januari var över 50 procent av de amerikanska användarna, som uppgår till 52 miljoner av de 170 miljoner globala användarna, över 35 år gamla. Hos Myspace är 44 procent av användarna över 35 år, skriver Advertising Age.

Enligt Comscore är åldersgruppen mellan 35-44 år den största hos både Facebook och Myspace.

- För ett år sedan såg marknadsförare Facebook som en plats att nå skolungdomar, nu pratar man istället om mammor och familjer som letar efter semesterresor, säger Kevin Barenblat, vd på Context Optional som bland annat jobbat med kampanjer för Guinness, Microsoft och Los Angeles Times, till Advertising Age.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.