Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Snapchat växlar upp sitt annonserbjudande

Publicerad: 13 Juni 2017, 12:25
Uppdaterad: 13 Juni 2017, 12:30

Bild: Snapchat

Inför årets upplaga av Cannes Lions lanserar Snapchat nya annonsformat – och delar med sig av färsk data om användarna.


Ämnen i artikeln:

SnapchatInstagramFacebook

Snapchat lanserade möjligheten att annonsera i appen via Snap Ads under Cannes Lions 2015. Därefter har som känt flera annonsformat tillkommit, såsom sponsrade lenses och geofilter.

Samtidigt har konkurrensen mellan Snapchat och Instagram tätnat. Kanske speciellt då Instagram lanserade Instagram Stories, en kopia av Snapchats redan existerande Stories-funktion, men även linser och grafik som kan appliceras över foton och videos.

Kanske har rivaliteten varit en bidragande orsak till att nedladdningen av Snapchat minskade med 22 procent under de två första månaderna av andra kvartalet i jämförelse med samma period förra året – det enligt data från app-analysfirman Sensor Tower.

Samtidigt skriver Adweek att Snapchat under året som gått dubblerat sin personalstyrka till 2 000 och numera har säljavdelningar i både USA, Kanada, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Australien.

När nu årets upplaga av Cannes Lions närmar sig tar Snapchat nästa steg och växlar upp sitt annonserbjudande ytterligare.

– Vi vill verkligen hjälpa våra partners att växa och lära sig. Vi har alltid haft stort fokus på att inte bara få med oss annonsörerna för sakens skull, utan att få med oss dem för att de ska bli framgångsrika, säger Snapchats strategichef Imran Khan till Adweek.

Därför sjösätter bolaget programmet Snapchat Certified Partners, som har som syfte att hjälpa över 25 byråer att "lära sig Snapchat flytande". Endast byråer som köper annonsutrymme kan gå igenom programmet och på så vis bli certifierade.

Snapchat Ad Manager blir tillgängligt för alla annonsörer

Samtidigt öppnade man igår måndag upp självservice-plattformen Snapchat Ad Manager för alla markandsförare och annonsörer, efter att under en period ha testat den med 20 aktörer.

Det innebär att annonsplattformen blir tillgänlig även för de med en mindre marknadsbudget – tidigare har den krävt att man kan investera en viss summa och köpa annonspaket i appen.

I juli kommer Snapchat dessutom att lansera redigeringsverktyget Snap Publisher, som är framtaget för att skapa videoannonser på under två minuter. I verktyget ska annonsörer bland annat kunna klippa egna videos eller välja från ett bibliotek av mallar designade av Snapchat. Syftet är bland annat att minska annonsörernas kostnad på dyra redigeringsprogram och därmed underlätta videoannonseringen i appen.

I samband med lanseringarna av de nya annonsformaten passar Snapchat på att dela med sig av ny data om sina användare.

Den visar bland annat att över 60 procent av användarna skapar nytt innehåll i Snapchat på daglig basis. De dagliga användarna öppnar i genomsnitt Snapchat 18 gånger under dagen, och spenderar i genomsnitt 30 minuter på Snapchat varje dag.

När det kommer till den svenska marknaden visar datan att 33 procent av Snapchats dagliga användare inte går att nå via Instagram, 35 går inte att nå via Facebook och 89 går inte att nå via Twitter.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SnapchatInstagramFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev