Snapchat låter annonsörer spåra användarna

2017-11-02 10:25  

Snapchat rullar ut konverteringsverktyget "Snap pixel".

Igår släppte Snapchat det nya annonseringsverktyget "Snap pixel" som låter annonsörer spåra hur en person agerar efter att ha sett en annons på Snapchat. Snap pixel möjliggör konverteringsspårning över flera olika onlinemiljöer som ägs av en publisist eller ett företag, så som mobil, surfplatta och desktop.

Genom Snap pixel kan annonsören placera en slags digital kod, en pixel, på webbsidor. Både Facebook, Google och andra stora techbolag använder redan pixlar för att mäta och rikta annonser.

Än så länge har verktyget testats på den amerikanska marknaden av Techstyle fashin group som äger varumärkena Justfab, Fabletics och Shoedazzle. Verktyget kommer även göras tillgängligt för annonsörer i Sverige.

Intressant är att Snapchats vd Evan Spiegel för ett par år sedan sade att den typen av riktade annonser var "obehagliga", vilket Adweek uppmärksammar i sin artikel. Men nu fortsätter Snapchat att utveckla verktyg så att annonser bättre kan mäta och spåra digitala annonser.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt