Snap trappar upp sin seriesatsning

2017-06-22 08:10  
Foto: Flickr

Time Warner Inc och Snap Inc sluter avtal om att producera Snapserier.

Avtalet mellan Time Warner Inc och Snap Inc sträcker sig över en tvåårsperiod och innebär att Time Warner Inc kommer att producera serier anpassade till Snapchat. Det berättar Snap Inc i ett pressmeddelande som Dagens Media tagit del av.

Sedan september 2016 har Snap arbetat med nätverk och studios för att skapa korta klipp till plattformen. Serieklippen är tre till fem minuter långa och är uppbyggda på liknande sätt som användare vanligtivs kommunicerar i appen. Företag har möjlighet att rulla sina annonser mitt i eller efter miniserien.

I dagsläget går en serie om dagen på Snapchat men i och med det nya avtalet är tanken att trappa upp den produktionen. I slutet av året förväntar sig Snap ha tre serier som rullar per dag. Det kommer vara alltid ifrån animationer, dokumentärer, skrivet drama, komedier och dagliga nyhetssändningar.

– Time Warner och deras varumärken har länge varit pionjärer över hur fantastiskt premiuminehåll ser ut. Detta partnerskap är ännu ett spännande steg när vi fortsätter att förgrena oss till nya genrer, inklusive skrivet drama, komedi, dagliga nyhetssändningar och dokumentärer, säger Nick Bell, vice vd för innehåll på Snap Inc, i ett pressmeddelande.

Exakt vilka serier och i vilken utsträckning serierna kommer gå på Snapchat i Sverige är ännu inte uttalat.

I avtalet ingår det även att Time Warner investerar i annonsering från HBO, Turner och Warner Bros.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt