Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Snabbrörliga, sociala medier-frälsta och ständigt online – Dagens Media hjälper dig att nå framtidens mediekonsumeter

Publicerad: 29 november 2021, 09:45

Den generation som i dag växer upp är fullt ut digital och navigerar därför på ett annat sätt i medielandskapet. Dagens Media har tittat på hur samt pratar med medierna och annonsörerna om vilka utmaningar det innebär.

Foto: Metamorworks

Dagens barn och unga är flitiga mediekonsumenter, men de har helt andra vanor och rörelsemönster än sina föräldrar. Dagens Media tittar på siffror och talar med ungdomarna själva för att lära sig mer om deras beteenden. Vilka strategier är avgörande för att medierna och annonsörerna ska nå dem? Vilka arbetssätt använder de som faktiskt lyckas? Under temaveckan ”Framtidens mediekonsumeter” ger vi dig svaren. Här hittar du samtliga artiklar.


Ämnen i artikeln:

Tema: Framtidens mediekonsumenterDigitala temaveckor

Som mediehus räcker det inte bara att tillfredställa den publik som i dag är dig trogen, på sikt måste du också locka en ny generation. Men digitaliseringen och det nya medielandskap som har grott parallellt har gjort att barn och unga som växer upp i dag har helt andra medievanor än generationen över dem.

Därför har Dagens Media valt att lägga årets sista temavecka på att djupdyka i temat barn och ungas mediekonsumtion. Nedan hittar du alla artiklar vi har publicerat under veckan som gått:

Hur hantera Tiktok-generationen? Dags för Dagens Medias temavecka om framtidens mediekonsumenter
Nu sparkar Dagens Media i gång årets sista temavecka där vi riktar fokus mot barn och ungas mediekonsumtion. Vilka är framtidens mediekonsumenter? Hur beter de sig? Dessutom pratar vi med mediehusen, annonsörerna och experterna om vilka strategier som behövs för att nå dem.

Superuppkopplade, mer medvetna och olyckliga – därför når du inte ut till generation Z
Alltid uppkopplade, pessimistiska, källkritiska, och olyckligare än tidigare generationer. Generation Z är den första generationen som är fullt ut digital. Förenklade målgruppsanalyser och ålderssegmentering räcker inte för att nå dagens unga. ”De är den mest heterogena generationen vi någonsin haft”, säger antropologen Katarina Graffman.

Mediejättarnas strategier för att nå de unga – så satsar de på sociala medier
Nyhetsläsarnas medievanor förändras radikalt och koden för att locka unga blir allt svårare att knäcka. Smålandsposten, Västerbottens-Kuriren, Dagens Nyheter och Aftonbladet jobbar alla aktivt med att konvertera unga läsare: ✓ Smålandspostens Ungredaktion återuppstår ✓ Aftonbladet: ”Underskatta inte den yngre målgruppen” ✓ VK:s ambitiösa mål – 2 000 nya unga prenumeranter ✓ DN: ”Vi har behandlat Youtube alldeles för styvmoderligt”.

Agnes Stenbom: ”Nyhetsmedierna har viktiga målgrupper att vinna genom AI”
Artificiell intelligens kan vara en stor källa till framgång bland yngre målgrupper inom journalistiken, skriver specialisten Agnes Stenbom – och detta är på många sätt en affärsfråga, där medieföretag redan nu behöver investera.

Det kan du lära av långkörarna KP, Lilla Aktuellt och SvD Juniors arbetssätt
Kamratposten, Lilla Aktuellt och SvD Junior har lång vana av att arbeta mot barn och unga. Så frågan är: Vad kan resten av branschen lära av hur de jobbar? ✓ KP om papperstidningen som konkurrenskraft ✓ Totalomställningen som har gett Lilla Aktuellt ny skjuts ✓ SvD Junior om vikten av att vara där de unga är.

Spelvärlden biljett till en yngre publik – så snår du ”unreachables”
Gaming och esport lockar idag en bred publik, men majoriteten av målgruppen är under 30 år. För annonsörerna innebär det en chans att nå en stor grupp unga som har en stark köpintention – men det förekommer många missuppfattningar om gruppen. ”Det finns inga bevis för att skjutspel leder till våld”, säger Daniel Pereaux, vd på Fragbite. ✓ Så ser målgruppen ut ✓ Stort engagemang skapar möjligheter för annonsörer ✓ Viktigt att hitta rätt tonalitet.

Ungdomarna själva: Här är medierna vi föredrar
Upplåsta nyhetssajter, svulstiga studier och kluriga sociala medier-strategier i alla ära. Dagens Media hör med ungdomar på stan hur de själva ser på sin mediekonsumtion – och så här svarar de.

Därför satsar kommersiell ”gammel-tv” inte på de yngsta: ”Vi förstår att vi har en annan roll”
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.

Kartläggning: Så här ser barn och ungas mediekonsumtion ut
Alla använder mobiler, Snapchat är den största sociala plattformen och influencers är en lika stor källa till nyheter som SVT. Här är en genomgång av vad flera rapporter visar om barn och ungas mediekonsumtion.

SVT:s Jan Helin: ”En uppenbar utmaning att vara relevanta för yngre”
SVT är duktiga på att nå en äldre publik och de yngsta, men ungdomarna är mer utmanande. Mediedirektören Jan Helin om ■ Tonårstappet ■ Att inte längre vara ohotad majestät på barnsidan ■ Hur barninnehållet blev en konkurrensfaktor.

Marie Nilsson: ”Spenderarbyxorna har gjort barnhushållen högintressanta”
I Sverige finns det drygt 1 miljon barnhushåll i dag. Och de här är högintressanta ur ett medieekonomiskt perspektiv, konstaterar Mediavisions vd Marie Nilsson – det eftersom de både betalar mer och tittar mer än genomsnittet på streamingmarknaden.

Så når du unga – här är annonsörernas (digitala) strategier
Digitala kanaler är ett måste om man vill nå en yngre målgrupp, och det gäller att anpassa sig till respektive plattform. Men trots att unga främst hänger på sociala medier och Youtube, är medieanvändningen fragmentiserad. ”Det är viktigt att som annonsör ha en testbudget”, säger Cecilia Taipale, head of media & digital marketing, på Max Burgers.

Internationella case: Så gör De Telegraaf och Supernytt succé bland unga
Nederländska De Telegraaf och norska Supernytt avslöjar hur de lyckats nå mitt i prick hos sina unga målgrupper. Supernytt avslöjar varför de alltid brejkar stora nyheter först på Tiktok – och hur det har utvecklat programmets journalistik. De Telegraf bjuder på strategin som får Youtube-prenumeranterna att svälla till det mångdubbla.

Sociala medier-experterna: Do's and don'ts för mediehusen som vill nå kidsen
Sociala medier-experterna Anton Andersson, Peter Arneryd och Brit Stakston ger handfasta tips om hur publicister ska navigera i de sociala kanalerna – för att göra framtida läsare och prenumeranter av de unga: ”Långsiktigt förödande att låta bli”. ✓Så når du unga med nyheter på Tiktok ✓ Följare och engagemang – tänk på detta ✓ Största fallgroparna att undvika ✓ Därför är sociala medier livsviktiga för publicister.

Rätt ton, lyhördhet och genomtänkt innehåll – här är ljudbolagens knep för att fånga unga
De yngre mediekonsumenterna ställer andra krav på utbud, format och ton än sina föräldrar. Dagens Media har frågat Bookbeat, Storytel, Acast, Sveriges Radio, Bauer Media och Nent om utmaningarna med – och strategierna för – att nå barn och unga.

Dagens Medias tidigare temaveckor

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech och adtech

Vecka 24: Politik, demokrati och affärer

Vecka 36: Ljudvågen

Vecka 42: Sociala medier-kartan

Vecka 47: Framtidens mediekonsumenter

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.