Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

SMS-reklam utmanar pappret

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Reklam i mobilen går trögt men inom kundklubbar har massutskicken hittat en roll.


Omniagruppen, med gallerior i bland annat Angered i Göteborg och Hallunda i Stockholm ger sina kunder erbjudanden i SMS.

- Fördelen med SMS är att du kan nå ut med ditt budskap direkt. Med pappersutskick så har du kanske en veckans produktionstid, säger Caroline Nilsson, marknadschef på Omniagruppen.

De använder SMS-utskick till kundklubbar i ett par av sina gallerior, sammanlagt ungefär 10.000 person er får varje torsdag varje vecka ett SMS till sin telefon.

- Vi tror det är viktigt att bygga upp kontinuitet i utskicken så att mottagarna vet att det ska komma, säger Caroline Nilsson.

Bakom utskicken står Light Agency.

- Vi har cirka 14.000 i våra kundklubbar totalt. Vi gör hela jobbet med att ragga medlemmar ute i gallerior, sköter kontakten med butiker för att ta fram erbjudanden och skickar ut SMS:en, säger Magnus Lagerbielke, projektledare på Light Agency.

För en provperiod på sex månader betalar kunderna 60.000 kronor, vilket ger 20-30 kampanjer. Light Agency bjuder även in tredjepartsannonsörer att skicka reklam till klubbmedlemmarna.

Magnus Lagerbielke framhåller fördelen med SMS-utskick jämfört med pappersutskick därför att mer eller mindre alla öppnar och läser SMS:en.

- Bra erbjudanden utnyttjas av runt tio procent av kunderna, mindre bra kampanjer har gett från två procent och uppåt. Men i vissa fall så har 70 procent av medlemmarna som svarat på våra SMS-undersökningar sagt att de handlade i köpcentrumet tack vare SMS:t.

Omniagruppen har dock inte slutat med pappersutskick till sina kunder.

-Vi ser SMS-utskick som ett komplement till vanliga utskick. Än så länge går det inte att sluta med papper, säger Caroline Nilsson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.