Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Smartphoneanvändare är reklamsugna

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Över hälften av smartphoneanvändare klickar på annonser i telefonen. En stor andel interagerar ännu mer med annonserna.


Universal McCann har undersökt 1.800 mobiltelefonanvändare med smartphones och som använder internet i mobilen i stort sett varje dag. Undersökningen visar att 53 procent av användarna klickat på en annons i telefonen. 35 procent av användarna har gått vidare med en annons för att få mer information eller en rabattkupong skickad till sig.

81 procent av de tillfrågade säger, enligt Mediaweek, att de använder telefonen när de är ute och shoppar. En fjärdedel av dem säger också att de använt telefonen för att köpa något någon gång.

- Nu är det mindre prat om att trådlösa uppkopplingar och mer fokus på att mobilen är ett väldigt personligt och anpassningsbar medium. Smartphone-användare använder telefoner för behov som tidigare inte fylldes av någon. Tjänster som inte har en dedikerad mobil närvaro kommer att missa den här stora konsumtionsskiftet, säger Graeme Hutton, chef för konsumentanalys på Universal McCann.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.