Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Smarteyes låter suddigt bli skarpt på Instagram

Publicerad: 30 September 2015, 13:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Smarteyes är bland de första ut när Instagram idag öppnar upp för annonsering.


Ämnen i artikeln:

InstagramSmarteyes

Som Dagens Media tidigare berättat är det i dag Instagram börjar tillåta annonser i Sverige.

Först ut är Volvo, SAS och Fritidsresor, men även optikföretaget Smarteyes. I den första annonsen som lades ut idag får man prova på hur det är att ha dålig syn då annonsen går från suddig till skarp.

Jonas Fredriksson, som ansvarar för marknadsföringen i Sverige, säger till Dagens Media att styrkan hos Instagram är liksom med Facebook möjligheten att fånga upp nya kundgrupper och anpassa sitt meddelande utefter den.

– Om man jämför med breda medier är fördelen med Instagram att vi kan prata om olika budskap till olika målgrupper och får möjlighet att styra konversationen. Vår förhoppning med just denna kampanj är framför allt att lyckas skapa större kännedom om Smarteyes generellt, men också uppmärksamma folk om att vi finns på Instagram och få fler följare att kommunicera med.

Jonas Fredriksson berättar att man är medveten om att sponsrade inlägg i en tidigare reklamfri miljö kommer att tas emot med både bua-rop och applåder, men menar att Smarteyes hittills har sett övervägande positiva reaktioner.

– Vi har precis börjat med annonser idag men har redan fått många fler följare och bra med gillare på inläggen, särskilt med tanke på att vi fortfarande är ganska små på Instagram. Vi passade även på att flika in ett taktiskt erbjudande om en synundersökning, genom vilket vi kan mäta hur det konverterar nya kunder till butikerna.

Enligt Jonas Fredriksson fick man ett prisvärt erbjudande från Instagram och dessutom såg man ett potentiellt pr-värde genom att vara bland de första med annonser på Instagram i Sverige.

– Pr-effekten har vi redan sett bli verklighet då nyheten om Instagram-reklam tillsammans med vårt inlägg redan synts på både Aftonbladets och Expressens startsidor, säger Jonas Fredriksson.

Läs mer om hur Instagram öppnar upp för annonsering i nya numret av Dagens Media, #16 som utkommer idag. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

För prenumeranter:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

InstagramSmarteyes

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.