söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Smartclip startar svensk avdelning

Publicerad: 20 augusti 2010, 08:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Annonsnätverk för webb-tv expanderar till norden.


DT

Dante Thomsen


Smartclip som grundades i Tyskland för två år sedan är Europas största annonsnätverk för webb-tv. Chef för den nystartade avdelningen Smartclip Nordic blir Magnus Hultman och huvudkontoret kommer att ligga i Stockholm. Redan nu planeras eventuella säljkontor i övriga norden.

– Genom att etablera oss i norden kommer Smartclip att vara representerat i alla de största europeiska marknaderna, säger Jean-Pierre Fumugalli, chef för Smartclip i ett pressmeddelande.

Magnus Hultman har jobbat med marknadsföring på internet i 12 års tid och kommer senast från Videoplaza, där han varit säljchef i två och ett halvt år. Han berättar att Norden är en perfekt marknad för webb-tv.

– Enligt våra egna mätningar kan man se att volymerna för webb-tv -tittande har ökat enormt. I snitt spenderar vi över 15 minuter om dagen på att kolla på webb-tv som Youtube och liknande. Detta är lika mycket tittartid som Kanal 5 får och detta ser vi som ett tydligt tecken på att Sverige är redo för Smartclip, säger han.

Enligt Magnus Hultman har Smartclips nordiska expansion varit på gång under radarn i flera månader. Som Dagensmedia.se rapporterade tidigare i dag är det klart att Mattias Spetz från TV4 Nya Medier går över till Smartclip Nordic, men enligt Magnus Hultman är flera tunga namn att vänta inom kort.

– Verksamheten är redan igång och mitt initiala arbete är att säkra upp kontakter med mediebyråerna och framför allt med publicisterna. Det är viktigt att de förstår nyttan i att öka räckvidden eftersom den är kritisk för det här mediet.

Som Dagensmedia.se rapporterade tidigare i år kan investeringarna i webb-tv komma att öka med 130 procent under 2010 enligt IRM. Detta innebär siffror på över 100 miljoner kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev