Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Smartclip och Amobee skapar gemensam annonsplattform – över alla typer av skärmar

Publicerad: 21 oktober 2021, 11:26

Foto: metamorworks

Adtech-bolagen Smartclip och Amobee ingår avtal om en gemensam annonsplattform. Enligt bolagen själva blir det den ”första heltäckande, cross screen-annonsplattformen i Europa med broadcasters i fokus”.


Ämnen i artikeln:

SmartclipAdtech

Plattformen får namnet Tech Alliance och ska erbjuda annonsörer tillgång till programmatisk annonsering i linjära breaks, samt tillgång till regional målgrupps- och tittardata. På sikt ska den även ge annonsörer möjlighet att kombinera linjär-tv, connected TV, over-the-top och digital video med konsumenters digitala aktiviteter.

LÄS ÄVEN: Annonsering via CTV i sin linda i Sverige – det krävs för ett genombrott

Samarbetet innebär att video- och tv-funktionaliteten i Amobees DSP integreras i Smartclips SSP. Samarbetet ska enligt ett pressmeddelande ”proaktivt kunna tackla den osäkra framtiden gällande identitet inom programmatisk tv, som är den mest attraktiva adresserbara annonsmiljön på marknaden”.

– Samarbetet driver på våra insatser för att skydda de europeiska tv-bolagens oberoende, med en kontrollerad videomarknadsplats byggd i Europa, där tv-reklam kan säljas och köpas på ett holistiskt sätt över hela Europa, säger Thomas Servatius, co-chief executive officer på Smartclip i pressmeddelandet. 

– Programmatisk tv är bara första steget för oss.

Efter godkännande av myndigheter väntas samarbetet träda i kraft första kvartalet 2022.

LÄS ÄVEN: Så utvecklas ad- och martechmarknaden – och så går det för de svenska bolagen 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SmartclipAdtech

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev