Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Smartclip breddar utbudet

Publicerad: 20 mars 2014, 05:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Videoannonsbolaget Smartclip lanserar en produkt för in-banner video och passar även på att rekrytera personal.


Ämnen i artikeln:

Smartclip

Lanseringen är ett steg i utvecklingen kring att annonsörers budgetar i allt högre utsträckning flyttas till onlineverksamhet.

In-banner video är, till skillnad från klassiska webb-tv-annonser, inte anslutna till något externt innehåll. Hela videon utgörs istället av annonser, och riktar sig till en målgrupp som intresserar sig för någon specifik produkt.

– I takt med att webb-tv blivit mer attraktiv så har vi sett att det kommit in produkter som inte behöver ha "content" bakom sig. Eftersom vi vill erbjuda en helhetslösning när det gäller video så satsar vi nu på den här produkten, säger Mattias Spetz, vd för Smartclip Nordics, till Dagens Media.

Mattias Spetz tror att denna typ av annonsering kommer att bli betydligt vanligare i framtiden.

– Vi tror att det här kommer att bli en betydande del av vår omsättning, och stå för kanske 20-25 procent nu, och omkring 50 procent i framtiden. Vanlig annonsering i webb-tv kräver content, och det kan bli svårt med räckvidden. Den här produkten kan växa, och användas oavsett om du har webb-tv på din digitala plattform eller inte, säger han.

I samband med lanseringen rekryterar företaget Andreas Wahlman. Han har tio års erfarenhet från arbete med digitala medier och har tidigare varit Sverigechef och ansvarig för nordisk affärsutveckling på digitalbyrån Lbi.

– Andreas kommer att betyda mycket. Vi får in ytterligare digital erfarenhet i bolaget, och även en annan typ av vinkel. Vi kommer att ha stor nytta av hans digitala kunskaper. Han sitter också på ett brett kontaktnät, säger Mattias Spetz.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Smartclip

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News