Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Smart data nästa för Mktmedia

Publicerad: 24 Mars 2016, 06:11
Uppdaterad: 23 Mars 2016, 13:26

Mktmedia tar upp kampen med Facebook och Google om de digitala annonsintäkterna.


Utvecklingsbolaget Mktmedia lanserar målgruppstjänsten Brain Data Market, som kombinerar onlinedata om användare med anonymiserade uppgifter från offentliga register, som exempelvis inkomst, boende och bilägande. Genom kombinationen av online- och offlinedata möjliggörs en mer träffsäker målgruppsstyrning av digitala annonser. 

Mktmedia har utvecklat tjänsten tillsammans med Insight One.

Idag finns 15 målgrupper tillgängliga för köp via plattformar som Adform, Delta Projects och Bidtheatre eller via mediebyråer och tradingdesks.

– Just nu har vi 15 målgrupper utlagda, men om vi själva står bakom försäljningen så kan vi bygga målgruppen helt utifrån annonsörens önskningar, säger Hanna Konyi, vd på Mktmedia, till Dagens Media.

Vilken typ av annonsör kommer att använda Brain?

– Vi tror att det kan vara ett ganska brett spektra, men det är en fördel om man har en ganska tydlig målgrupp eftersom vi erbjuder väldigt specifik data och det leder till träffsäkra målgruppsstyrningar av de digitala annonserna.

Mktmedia har testat tjänsten sedan i slutet av förra året. Testcasen har hittills visat goda resultat, enligt Hanna Konyi.

– I testkampanjerna har vi sett en 18 gånger högre intjäning för de lokala sajterna än en vanlig banner. Och jämför vi med icke målgruppstyrda banners så ger våra testkampanjer 150 procents högre effekt på konverteringen.

Vad tror ni om intäkterna?

– Testkampanjerna har ju gått väldigt bra, men det är svårt att sia om vad det kommer att ge. Men det är ju en utmaning för publicisterna att hitta digitala intäkter, så det här ser vi som väldigt positivt.

Mktmedia samägs av Stampen, EK-koncernen, Lidköpingspress, VK-media och Norran.

– Vi tror inte på att ett enda bolag ska äga en sådan här tjänst. Vi bygger den tillsammans för att kunna ta upp kampen inom datadriven annonsering med Facebook och Google.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.