Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Sluta tävla om flest fans på Facebook"

Publicerad: 6 Maj 2010, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Det är naivt att förlita sig på sociala medier i valrörelsen. Det anser sociala medier-profilen Brit Stakston, pr-konsult på JMW, som idag släpper en bok om politik och internet.


– För den som läser boken blir det uppenbart att man måste hantera nätet som politiker. Det är en handbok som ska öka förståelsen, och lusten, att använda nätet, säger Brit Stakston om sin bok Politik 2.0.

– Målbilden när jag skrev var en manlig politiker som själv inte har klivit ut på nätet, och som tycker att kontakten med väljarna sker bäst utanför Coop på lördagseftermiddagen.

Just nu tävlar politikerna om vem som är bäst på sociala medier under valrörelsen. Feltänkt, enligt Brit Stakston.

– I valrörelsen handlar det om att argumentera för sin politik. Sociala medier passar bäst innan, för att skaffa ett större underlag och fler som tycker till om vilka frågor som ska drivas. Det är naivt att sätta sin tilltro till sociala medier nu, när politiken redan är satt. Det är bättre att jobba med sociala medierna efter valrörelsen, för att synliggöra den politiska processen och hitta nya inflytandeformer.

16 politiker medverkar i boken och berättar om sina erfarenheter av sociala medier.

– Jag är inte politiker och kan bara bidra med att visa vad den parallella verkligheten på nätet innebär. Trovärdigheten ökar med riktiga politiker som medverkar.

Boken kompletteras med en blogg där avsnitten i boken uppdateras och diskuteras, och där politikernas aktiviteter på nätet utvärderas.

I en debattartikel i Expressen igår skrev Brit Stakston att samtliga partier har misslyckats med sina strategier i sociala medier. De används inte till dialog utan till att marknadsföra partiet.

– Det duger inte att tävla om vem som flest fans i sin Facebook-grupp. Nätet har funnits länge nu, politikerna borde ha kommit längre.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.