Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Slaget om annonsmiljarderna: Giganterna får konkurrens

Publicerad: 30 Juli 2019, 08:26

I år förväntas de digitala reklaminvesteringarna överstiga 333 miljarder dollar globalt – och mindre aktörer börjar knappa in på Facebook och Google i kampen om pengarna.


Ämnen i artikeln:

TwitterGoogleFacebookAmazonSnapchat

De senaste veckorna har flera stora spelare på den digitala annonsmarknaden levererat kvartalsrapporter. Det är fortfarande Google och Facebook som dominerar, men mindre aktörer är de som växer mest, och tar allt större marknadsandelar.

Google och Alphabet kontrollerar 51 procent av den globala digitala annonsmarknaden, skriver CNBC, men det Snap som växer mest. Bolagets omsättning har sedan andra kvartalet år 2018 stigit med 48 procent. 

Även giganterna växer emellertid: Facebook rapporterade en omsättningsökning om 28 procent, medan Google redovisade att man ökat omsättningen med 16 procent, skriver nyhetssajten. 

Efter Google och Facebook rankar sig Alibaba och Amazon som de medieplattformar som äter upp mest av den digitala reklamkakan. Följer på listan gör kinesiska Baidu och Tencent.

Amazon särredovisar inte sina annonsintäkter, men de ligger under bolagets kategori ”övrigt”, som är den kategori som ökat mest: med 37 procent.

Twitter rapporterade att annonsintäkterna stigit med 21 procent jämfört med förra året.

Snap går fortfarande med förlust, 255 miljoner dollar under andra kvartalet 2019. Men intresset hos annonsörerna har vuxit. Snaps momentum förklaras med förbättrade produkter som får plattformen att igen öka i popularitet hos användare. Bland annat finns nu filter som visar hur personer ser ut  som det motsatta könet, eller som får användaren att se ut som en bebisversion av sig själv. Även annonsörernas möjligheter har vässats. Till exempel finns numera annonser som man inte kan hoppa över i vissa delar av Snap. Även mätmöjligheterna har utvecklats.

”Förbättringarna vi  har gjort för våra annonsörer innebär större möjligheter  till överblick på plattformen, vars engagemang också stiger. Det leder till allt större intäktsökningar”, sade Snaps vd Evan spiegel, när kvartalsrapporten släpptes. 

Emarketer beräknar att Snap kommer omsätta 1,4 miljarder dollar i år i annonsintäkter, vilket innebär en ökning om 30 procent jämfört med 2018. Det skulle innebära att bolaget vid slutet av året har en  0,4 procentig marknadsandelen globlalt.

Amazons CFO Brian Olsavsky underströk hur plattformen lägger mer och mer fokus på annonsmöjligheter, och lyfte bland annat videoannonsering inom livesport som ett exempel.

Amazon förväntas enligt emarketer att omsätta 14 miljarder dollar vid årets slut, vilket skulle innebära en marknadsandel på 4,2 procent.

Twitter å sin sida tror man ska omsätta 3 miljarder dollar under 2019, vilket skulle motsvara en andel om 0.9 procent. 

Bolaget har nyligen uppdaterat sitt gränssnitt, på ett sätt som ger användare bättre möjlighet att kurera flöden. Twitters styrka, enligt emarketers analytiker Jasmine Enberg är inte räckvidden, utan det starka engagemang som finns bland användarna.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev