Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Skype-investerare går in i svenska Ocast

Publicerad: 6 September 2016, 09:47
Uppdaterad: 6 September 2016, 09:51

Mediekit-plattformen Ocast får uppbackning från den danske investeraren Morten Lund.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Morten Lund var en av de första investerarna i Skype och är en välkänd techprofil i Danmark. Nu investerar han i den svenska mediekit-plattformen Ocast.

Bakom Ocast står bland andra Eric Gisaeus, grundare till techsajten Breakit och annonssäljbolaget Leeads.

Ocast låter influencers och mediehus skapa "snygga och smidiga" säljpresentationer automatiskt, vilket tar bort stora mängder manuellt arbete.

Idén till Ocast kom till utifrån Eric Gisaeus långa erfarenhet som annonssäljare, först på Schibsted och senare med det egna säljbolaget Leeads.

– Jag har sett ett svart hål på marknaden där det i princip inte har hänt något sedan jag kom in i branschen för tio år sedan. Säljare hos publicister sitter fortfarande och skickar pdf:er och powerpoint-presentationer till sina kunder. De där pdf.erna uppdateras inte alltid, vilket gör att gammal statistik och gamla kontaktuppgifter når kunderna. Det ger inte direkt ett professionellt intryck, säger Eric Gisaeus i ett pressmeddelande.

Ocast ska nu lösa det problemet, genom att koppla upp sig mot kundernas siffror över sajtbesökare, följare på Instagram, målgrupp och så vidare. En influencer som har signat upp sig på tjänsten kan till exempel när som helst generera en säljpresentation med färska siffror.

Eric Gisaeus driver bolaget tillsammans med Mike Radoor, vd på Ocast och grundare till den danska e-handelsbolaget Miinto.

Bland Ocasts kunder märks mediekoncerner som Schibsted, Bonnier, Egmont, danska JP/Politikens hus och österrikiska Russ media.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev