Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Skulle revolutionera journalistiken – nu självdör Ajour

Sajten kallades för ett av de mest spännande initativen som ägt rum i Sverige. I dag vill grundarna inte säga ett ord om Ajour.se – som fallit i träda.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 September 2013, 08:07
Uppdaterad: 08 April 2016, 07:03

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

För snart två år sedan började medieprofilen Emanuel Karlsten bygga upp hajpen kring vad som skulle bli sajten ajour.se. I sin programförklaring spände han bågen rejält.

”I dag är en väldigt, väldigt stor dag. Äntligen kan jag berätta om 'Den där nya grejen', något av det bästa och mest spännande projekt jag har varit med i”, skrev Emanuel Karlsten.

De skulle vara en sajt som hade kraften att ” utmana sätten vi gör journalistik på" och som hade potentialen att skapa ett ” nytt förhållande till nyheter”. Dag för dag släppte sedan Emanuel Karlsten namnen på medgrundarna i hans ” drömlag”. Dessutom använde han sin krönika i Bonniertidningen Dagens Nyheter för att skapa uppmärksamhet kring projektet.

Genomslaget var till en början massivt. Sveriges största kommersiella tv-kanal TV4 bjöd in grundarna till ”Nyhetsmorgon” för att berätta om Ajour.

Alex Schulman var en av medieprofilerna som charmades av idén.

Rent journalistiskt skulle jag säga att det är ett av de mest spännande initiativen som ägt rum i Sverige”, skrev han i Aftonbladet.

Två år senare för Ajour en tynande tillvaro. Sajten har inte uppdaterats alls sedan i juli. Dagens Media har varit i kontakt med ett flertal av medgrundarna till Ajour.

Ingen vill berätta varför sajten inte längre är aktiv.

– Jag vill inte säga någonting om det förrän jag har pratat klart med de andra, säger Jack Werner, som i dag arbetar med sociala medier för tidningen Metro.

Frilansjournalisten Sofia Mirjamsdotter:

– Den är just nu inaktiv och det pågår diskussioner. Den dagen det finns något att säga kommer vi att göra det själva, och det kommer inte att stå i Dagens Media först.

Är ni osams?

– Nej. Det kan jag dementera.

Medgrundaren Johan Hedberg, som tillsammans med Emanuel Karlsten berättade om sajten i ”Nyhetsmorgon”, driver i dag sajten matgeek.se och planerar att släppa en kokbok. Han vill inte prata om framtiden för Ajour.se.

– Vi har från början sagt att vi har en talesperson, och det är Emanuel Karlsten. Vi vill att allt ska gå via honom.

Talespersonen Emanuel Karlsten vill dock inte berätta varför sajten har gått i stå. Han vill i dag inte säga någonting överhuvudtaget om Ajour.se och dess tynande tillvaro.

– Jag har inga kommentarer till det, säger han.

Varför inte det?

– Det har jag inga kommentarer till.

Ska ni lägga ned sajten?

– Jag har inga kommentarer.

Fredrik Strömberg, kreativ chef för digitala medier på Bonnier Tidskrifter var en av dem som tidigt kritiserade Ajour.se, dess pampiga lansering, och idén om att starta en sajt utan affärsidé.

– Jag tycker att Ajour har lyckats med att göra ett antal intressanta och väl uppmärksammade artiklar, säger han idag om vad Ajour.se uppnått under sin levnad.

Att Ajour.se nu verkar självdö är dock inte något som förvånar honom.

– Det blev till slut precis som man hade kunnat vänta sig. Finns det inga intäkter tryter till slut orken, tiden och energin för att göra saker. Ingen av personerna bakom sajten kan sitta och göra detta på dagarna.

Samtidigt som Ajour.se har gått i träda jobbar Emanuel Karlsten som konsult inom digitala medier. Bokslutet för helåret 2012 visar att affärerna blomstrar.

Emanuel Karlstens konsultbolag drog in 1,9 miljoner kronor. 743 000 kronor gick till personalkostnader. Efter att övriga externa kostnader dragits av fanns ett rörelseresultat på 749 000 kronor kvar.

UPPDATERING: Efter den här artikeln skrevs meddelar gänget bakom Ajour att de skrotar sajten:

Om Ajour.se

• Sajten startades i oktober 2011.

• Ajour.se ägs av Emanuel Karlsten, Sofia Mirjamsdotter, Jack Werner, Johan Hedberg, Christian Bolstad och Damon Rasti.

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.