Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Skuldtyngt Adoperator begärs i konkurs

Publicerad: 29 Oktober 2012, 13:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Nyheter 24, Bloggerfy och Telia. Det är några av bolagen som kan drabbas när det skuldtyngda annonsnätverket Adoperator begärs i konkurs.


Ämnen i artikeln:

Adtail

Adoperator – ett annonsnätverk som alldeles nyligen försökte locka investerare till en nyemission – begärs i konkurs, kan dagensmedia.se berätta.

Bakom konkursansökan står Adoperators tidigare hyresvärd Balder Puman AB.

De saknar betalning för fyra månaders hyra.

– Det är en gammal skuld som vi räknar med att lösa under den här veckan. Jag är inte så orolig, säger Lena Tehrani, vd för Adoperator.

Dagens Media granskade i en artikel i papperstidningen nyligen Adoperators ekonomi.

Under 2011 tvingades bolaget till en nyemission på 4 miljoner kronor. Ytterligare 4 miljoner kronor plockades in via ett lån till skyhöga 14 procents ränta. Samtidigt har Adoperators styrelse liknat en karusell, där ledamöterna hela tiden byts ut.

Trots de skakiga finanserna köpte Adoperator upp bolaget Adtail, en förlusttyngd konkurrent, tidigare i år för att bilda en ”slagkraftig aktör” på marknaden för annonsnätverk. Adtails ägare fick sina aktier konverterade till aktier i Adoperator.

Adtail har nu gått i konkurs.

”En stor del av den förhoppning vi hade på förvärvet av AdTail var i synergin kring försäljning. Med facit i hand så uteblev det och blev i stället en energislukande situation”, skriver Lena Tehrani i ett uttalande på bolagets sajt som publicerades för en vecka sedan.

Då uttryckte hon gott hopp om framtiden för Adoperator.

”AdOperator kommer nu att fullt ut fokusera på bolagets kärnområde - riktad annonsering till bra priser. Samtidigt har bolaget fortsatt att utveckla sin egen plattform och lanserar inom kort flera spännande funktioner.”

I dag är Adoperator i akut behov av kapital. Skulderna hos kronofogden uppgår till 375 000 kronor. Ytterligare krav på nära en halv miljon kronor är på väg in.

Det kan ställas mot Adoperators totala intäkter under det första halvåret 2012, som uppgick till 765 000 kronor. Förlusten under samma period landade på 2,1 miljoner kronor.

– Det är ingen hemlighet att vi har haft det tufft. Vi försöker att betala så mycket vi kan till de leverantörer som vi verkligen behöver för att driva verksamheten vidare, säger Lena Tehrani.

Hur ska ni klara att betala skulderna när de är större än era totala intäkter under ett halvår?

– Då får man titta på helheten. Vi har haft det tufft försäljningsmässigt och likviditetsmässigt. Det har blivit ett stort skuldberg och när du säger det så låter det nästan omöjligt, men jag tror inte att det är det. Vi har interna planer på hur vi ska lösa detta.

Adoperator avnoterades nyligen från aktietorget. En konkurs skulle innebära att alla som har investerat i bolaget skulle få se sina aktier bli helt värdelösa. Avlistningen innebär även att aktieägarna har små möjligheter att sälja sina aktier.

Lena Tehrani sade för en månad sedan att Adoperator skulle se till att "fortsatt handel i aktien kan ske genom att aktien listas på någon av de alternativa handelsplatserna”.

Hon har nu ändrat sig.

– Vi är ett för litet bolag för att vara listade över huvud taget. Vi har själva valt att avlistas och vi kommer att spara pengar på det, säger hon idag.

Bland de bolag som kan drabbas i form av obetalda fakturor finns bland annat Nyheter 24, Bloggerfy, Telia, Nordea samt den svenska staten – då Adoperator har flera skatteskulder.

Adoperator startades hösten 2007 av Fredrik Palm och Jonas Biström, tidigare landschef för Viasat Finland respektive försäljningschef för TV3:s text-tv, tillsammans med bland andra Bo Wetter, som var med och grundade Framfab.

De lämnade Adoperator under 2008. Jonas Biström säger att bolaget då gick med vinst.

– Jag har inte haft något med Adoperator att göra över huvud taget sedan dess, säger Jonas Biström, till dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adtail

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.