Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Skräck-mms gav guld och silver

Publicerad: 21 Mars 2014, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:43

Ett mms från ett okänt nummer med en bild på din bostad var upptakten till Saatchi & Saatchis direktmarknadsföring för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest.


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

– Vår kampanj i mobilen var extremt old school, det är det härliga med den, säger Gustav Egerstedt, cd på reklambyrån Saatchi & Saatchi.

Årets skräckfilmsfestival gick under temat ”Home Invasion”, en sub-genre inom skräckfilm. Det tog Saatchi & Saatchi fasta på när de skulle bjuda in festivalens medlemmar. I går tog kampanjen pris under Guldnycklen.

Först fick medlemmarna ett mms från ett okänt nummer med en bild tagen utanför deras hem. Frågan kom direkt: ”Who is this?” 30 minuter senare kom ett sms med texten: ”David, we’re waiting for you. In your living room.” Om medlemmarna googlade numret dök texten ”Now we’re in the kitchen” upp, följt av en länk till sajten där medlemmarna uppmanades att anmäla sig till festivalen genom att sms:a ”I’m dead meat” till det okända numret.

– Eftersom det är ett begränsat antal personer som är med i klubben hade vi stora möjligheter att göra det personligt. Vi hade allas hemadresser och skickade personliga mms. Vi trängde oss på lite för nära, vilket gjorde att folk fick panik och blev jätterädda, tills de räknade ut att det var reklam, säger Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi, som står bakom kampanjen.

Resultatet blev att alla medlemmar anmälde sig till festivalen inom två timmar.

– Man är inte jättevan att få reklam i mobilen och i normala fall är det ganska mycket tabu eftersom det uppfattas som påträngande. Fick man ett sms från Media Markt, till exempel, skulle man bli skitförbannad. Just att vi redan hade en smal målgrupp som redan är stora fans av festivalen och någonstans gillar att bli skrämda gjorde att ingen blev sur eller förnärmad.

Festivalarrangörerna är nöjda med kampanjen som snabbt blev en ”snackis”.

– Marknadsföring är otroligt viktigt för oss, det är långsiktigt. Festivalen är medlemsinriktad, men vissa år gör vi stora festivaler där det är fritt fram för vem som helst att komma, och då är det viktigt att vi inte blir bortglömda under tiden, säger Roger Glassel, ansvarig för skräckfilmsfestivalen.

Under gårdagens Guldnycklen tog kampanjen guld i kategorin "underhållning" och silver i kreativitetspriset.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.