Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Skid-app bygger lojalitet

Publicerad: 16 September 2010, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

Amerikanska skidorten Vail Resort stärker lojaliteten hos skidåkarna med positioneringsappen Epic Mix. Christian Knutsson på CP+B Europe har designat tjänsten.


Ämnen i artikeln:

CP B EuropeCrispin Porter Bogusky

Med Epic Mix kopplat till skidåkarnas liftkort har Crispin Porter + Bogusky hittat ett sätt att koppla ihop geo-location med en upplevelse och ett varumärke. Det säger Christian Knutsson, designchef på CP+B:s Göteborgskontor, som har tagit fram tjänsten tillsammans med den amerikanska delen av byrån.

Skidåkarna får statistik om sina åk och kan dela med sig av sina resultat i pisterna i sociala medier och på ett community på Epic Mix sajt.

– Användaren får ut mer än bara poäng för platser han eller hon besöker, som i Gowalla och Foursquare, säger Christian Knutsson.

Tjänsten har även guider och en tävling som uppmanar skidåkarna att upptäcka nya delar av berget för att samla poäng.

– Det är en kraftig lojalitetsbyggare för varumärket Vail Resort. Turistindustrin är en väldigt intressant bransch för geolocation-tjänster.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.