Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Skarp kritik riktas mot SVT:s satsning edit.se

Publicerad: 8 April 2015, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Eric Rosén, Margret Atladottir och Jenny Nordlander. Flera har reagerat på att SVT:s nystartade ungdomssatsning edit.se är förvillande lik sidor som Politism och Nöjesguiden.


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT:s ungdomssatsning edit.se har inte ens hunnit ligga uppe i ett dygn innan den har börjat kritiseras. Flera har reagerat på att sajten är väldigt lik såväl Politism som Nöjesguiden.

– Det verkar vara en sajt som har inspirerats mycket av Politism och Nöjesguiden, men jag tycker att det är jättebra om SVT lyfter fram mer radikala röster. Det är bara positivt för den diskussion vi vill föra, säger Eric Rosén, chefredaktör på Politism, men tillägger:

– Jag vet inte om det ingår i public service verksamhet att starta den här typen av sidor egentligen, det är svårt att bedöma. Det är svårt för mig att formulera vad som ingår i public services uppdrag.

Andra som har reagerat på edit.se:s likheter med andra sajter är Karin Pettersson, politisk chefredaktör på Aftonbladet, som twittrar: "SVT startar Politism-kopia?" och Fredrik Strömberg som twittrar: "Om jag var Nöjesguiden och Politism skulle jag sitta och fundera på vad som hände med förhandsgranskningen av public service-satsningar?", där han får medhåll från Margret Atladottir, som tidigare har varit chefredaktör för Nöjesguiden.

Edit.se leds av Parisa Amiri, som tidigare själv har jobbat på Nöjesguiden som webbredaktör.

Även Jenny Nordlander, digitalt redaktionsansvarig för nöjesguiden.se, är skeptisk till SVT-satsningen och har svårt att se hur den går ihop med public service uppdrag.

– Det är ett intressant steg att ta av public service och det ska bli spännande att se hur sajten utvecklas i framtiden.

Blir det inte problematiskt när public service startar en sådan här tydlig konkurrent till er kommersiella verksamhet?

– Det här blir uppenbarligen en konkurrent. Att blanda ihop samhälle och populärkultur började Nöjesguiden med för flera år sedan. Nu har många börjat med det och vi har tagit en annan riktning, säger Jenny Nordlander och fortsätter:

– Det är klart att layouten är lik, men vi håller själva på att göra om vår sajt eftersom det finns brister i den som den ser ut nu. SVT har säkert lagt mycket tid och tänkt noga på layouten på edit.se.

Sajten har även fått kritik för att den är för vänstervriden. På GP:s "ledarbloggen" skriver Naomi Abramowicz bland annat:

"Mångfalden lyser med sin frånvaro, för att uttrycka det milt. Åsiktsbredden är ungefär lika bred som en tandpetare. Det tycks antas att kidsen bara vill läsa texter av skribenter som är vänster, eller möjligtvis vänster om vänster".

Dagens Media har sökt Parisa Amiri.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.