Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Skapar journalistik med läsarnas data – Google finansierar

Publicerad: 8 Juli 2019, 09:56

Vill knyta läsarna närmare journaslistiken via rådata.

HD och Sydsvenskan samlar, från och med i dag, in data om läsarnas resvanor under semestern – vilket ska resultera i journalistik. ”Vi vill knyta våra läsare närmare journalistiken – inte bara via åsikter”, säger Catti Rosengren, affärsutvecklare på Bonnier News Next.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

HD och Sydsvenskan kommer i sommar att kartlägga skåningarnas resande genom att be så många som möjligt att visa hur de rör sig med hjälp av en app i mobiltelefonen.

– Vi börjar lättsamt med hur man reser i semestertider, men förhoppningen är att kunna göra mer spetsiga undersökningar i framtiden. Exempelvis hur det ser ut om man är el-bilsägare och hur lång tid tar det att hitta en laddstolpe i rusningstrafik, säger Catti Rosengren som är ansvarig för projektet, till Dagens Media. 

Förhoppningen är att knyta läsarna närmare journalistiken. Att omvandla rådata till journalistik och skapa värde – men också bidra till stads- och samhällsplanering. 

– Jag tycker den mest spännande dimensionen är att vi är flera olika aktörer som står bakom projektet – men det är läsaren som står i centrum och har makten att dela med sig, säger Catti Rosengren. 

Bonnier News innovationsavdelning Next driver projektet. Appen är utvecklad av Trivector – undersökning finansieras av Google och forskningsrådet Formas. 

– De flesta läsare är positiva. Vi var lite oroliga för att folk skulle rygga tillbaka, i tider av dataprivacy-debatt. Men så länge man är öppen med att det är en själv som delar med sig så är många positiva och vill dela med sig till viktiga saker som journalistisk och samhällsplanering.

Är det här teknik som även Expressen och DN  kommer att använda i framtiden?  
– Vi hoppas det. Men vi inleder småskaligt i Skåne eftersom det är en geografiskt begränsad region. Och det är mycket smart-city-fokus här nere. Men jag tror definitivt att Expressen, som testar mycket teknik och är nära sina läsare, vill använda det här framåt. Vi avvaktar dock först resultatet av det här projektet. 

Projektet startar skarpt under måndagen och pågår fram till den 21 juli. 

– Största intresse för oss är att se hur man reser rent klimatmässigt för att i framtiden kunna jämföra resultatet – och se om vi ändrar våra resvanor. Men man måste börja med att kolla nuvärdet. Gör man samma sak nästa år kanske vi ser en stor förändring.  Jag hoppas att det blir många som hoppar på. 

Appen heter TRaveIVU och laddas ned via Appstore. Undersökningen  heter ”Reskollen Skåne”. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev