Digitalt presenteras av:

Skånebyråer bildar kommunikationskoncern

Springplanet består från början av tre byråer och ska växa genom ytterligare förvärv. Idag inleds en emission för att få in fler ägare.

Syftet med den nya koncernen är att samla olika kommunikationsdiscipliner under samma tak. Fokus är digital marknadsföring, allt från sök och sociala medier, till webbreklam och mobil marknadföring.

Tre byråer ingår än så länge i gruppen och ytterligare en eller två tillkommer senare i år.

Från början ingår småländska reklambyrån XXL Reklam & Kommunikation, webbyrån Pixelant och grafiska produktionsbyrån Digital 4U.

Senare i år tillkommer Malmöbyrån Samurai PR och ytterligare ett bolag. Alla ska sitta tillsammans, på Gustav Adolfs Torg i Malmö.

– Det känns spännande och roligt. Vi har redan sett flera synergieffekter i den gemensamma koncernen. Byråerna kompletterar varandra, säger Mattias Tönnheim, grundare på Samurai PR.

Springplanet har sitt säte i Malmö och inledningsvis ingår bara byråer från södra Sverige. Men planen är att växa, inom Sverige och eventuellt även utanför.

– Jag var tidigare inblandad i ett projekt att starta den största digitala kommunikationskoncernen i Europa, men vi splittade upp detta på regional nivå eftersom vi insåg att marknaden är för lokal. Därför börjar vi med en svensk koncern istället . Därför börjar vi med en svensk koncern istället, säger Richard Murbeck, ir-ansvarig och en av initiativtagarna till Springplanet.

Vd i koncernen är Björn Skölderud, tidigare strategikonsult på konsultbolaget Accenture.

– Det är en medveten strategi att ha en managementkonsult som vd istället för en kommunikationskonsult. Springplanet är plattformen, den kreativa kompetensen finns i dotterbolagen, säger Richard Murbeck.

Koncernen ägs av grundarbolagen men idag har en öppen emission inletts för att få in nya ägare och mer kapital. Teckningstiden för emissionen pågår till och med 16 juli och från och med 20 augusti ska man kunna handla med aktierna på Aktietorget.

– Det är en begränsad emission för att sätta grunden. Emissionen ger 7,5 miljoner kronor och efteråt äger grundarna 60 procent av byrån, och resten ägs av allmänheten, säger Richard Murbeck.

Den stora lanseringen sker inte förrän i början av 2011.

– Fram till dess är det business as usual i dotterbolagen, men från årsskiftet kommer vi lansera våra nya produkter och börja ta in gemensamma kunder.

De finansiella målen för Springplanet är en årsomsättningstakt på 44 miljoner kronor i december och mellan 90 och 110 miljoner kronor i december nästa år.

Tillväxten ska ske genom förvärv, organisk tillväxt och partnerskap. Strategin är att bara köpa lönsamma bolag. Två eller tre större förvärv kommer att genomföras under 2011, enligt Richard Murbeck.

– Från start saknar vi special kompetens inom mobil marknadsföring och SEO/SEM, även om vi har starka partner. Vi kommer att göra förvärv och rekryteringar inom dessa områden, säger Richard Murbeck.

Publicerad 2010-06-28 13.14Uppdaterad 2015-12-06 15.45

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: