"Ska skapa en friktionsfri upplevelse"

Röststyrning öppnar nya dörrar för annonsörer – både när det kommer till sök och att driva handel. I samband med lanseringen av Google Home i Sverige bjuder Dagens Media på en bit ur en stor special om utvecklingen inom röststyrning.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin nummer 3, 2018.

 

Med röststyrning på frammarsch i USA och sannolikt på intåg inom en snar framtid även på den svenska marknaden, blir det än viktigare för annonsörer att undersöka hur de ska dra nytta av teknologin.

Enligt data från Comscore kommer 50 procent av allt sök att ske via röststyrda apparater redan år 2020.

Evelina Jörhov, SEO-konsult på Iprospect, säger att den största skillnaden när det kommer till att söka med rösten, i stället för att skriva, ligger i att man använder fler ord.

– Vad man som företag måste tänka på för att anpassa sig är att se över vilka vanliga frågor som ställs kopplat till företagets produkter eller tjänster, och skapa sidor eller Q&A som svarar kort och koncist på frågorna.

Hur viktigt är det att annonsörer redan i dag förbereder sig på att Amazons Alexa och Google Home lanseras i Sverige?

– Det är än så länge svårt att säga hur dessa kommer att bete sig på den svenska marknaden, men jag rekommenderar att man håller koll på vad som händer med röststyrning och söket i USA, och ser vilka förändringar det innebär för företag.

Visserligen ser marknaden i USA annorlunda ut jämfört med Sverige, men Evelina Jörhov menar ändå att det finns grundläggande insikter att hämta genom att snegla över Atlanten.

– Det gäller även att vara beredd på att anpassa produkter och tjänster mot Alexa och Google Home. Att ha en välfungerande integrerad produkt kan bli en konkurrensfördel.

Evelina Jörhov påpekar även att fokuset inte alltid behöver vara att ranka som nummer ett, utan att synas och fånga personers uppmärksamhet i söket. Det gäller att skriva bra innehåll efter sökmotorernas riktlinjer. Kort, koncist och kvalitativa svar på vanliga sökfrågor kommer att vara nyckeln. Samtidigt understryker Evelina Jörho­v vikten av att både arbeta med organiskt sök och köpt.

– Det kommer ständigt nya tankar, frågor och behov från våra kunder där det smartaste sättet är att bygga upp en väloptimerad och användarvänlig landnings­sida som lever kvar under en lång tid och bygger upp varumärket. Det gäller speciellt i diskussionen kring röstsök, där många av sökningarna inte nödvändigtvis kommer att ligga nära intentionen för konvertering, utan framför allt är frågor kring hjälpmedel i vardagen.

En annan attraktiv utveckling som teknologin bär med sig är e-handel genom röststyrning. Redan nu kan amerikaner shoppa loss på Amazon via Alexa. Användare kan beställa varor som de tidigare köpt genom att exempelvis säga: ”Alexa, beställ batterier”. Har användaren inte redan köpt en liknande vara, rekommenderar Amazon Echo i stället andra högt rekommenderade produkter. Det är också möjligt att fråga efter exklusiva erbjudanden via Alexa och spåra sin order genom att fråga Alexa: ”Var är mina saker?”.

Förra året gick Amazon ihop med Domino’s, vilket gjorde det möjligt för pizzasugna att beställa mat via Alexa genom att helt enkelt säga: ”Alexa, ask Domino’s to feed me”.

Bengt Eliasson, nordisk ansvarig för retailmarknaden på IBM, säger att han är positivt förvånad över hur pass insatta varumärken i Sverige är kring röststyrning. Även om konsumenterna inte kunnat ta del av så många exempel än så länge så är det en het fråga bland många företag. Röststyrning inom B2B-världen är ett särskilt intressant område att följa, menar Bengt Eliasson.

– Speciellt inom företagen, där jakten på effektivitet, men även nöjdare medarbetare, står högt på många transformationsagendor.

Röststyrning delar han upp i tre generationer, där den första generationens röststyrning kan sammanfattas med Siri och den andra med Amazon och Google Home. Den tredje generationens röststyrning handlar om förmågan att kunna ha en mer avancerad konversation, där en enhet ständigt lär sig nya saker och utvecklas. Den tredje generationens röststyrning är även plattformsoberoende efterso­m den följer användaren genom vardagen, som i hemmet eller i bilen.

– Den tredje generationens röststyrning är så pass bra att man kan använda den till riktigt användbara saker. Tekniken finns redan där, men det är i år och nästa år som det kommer att börja komma riktigt bra kommersiella applikationer, säger Bengt Eliasson.

Just nu pågår en förberedelse och positionering hos företag, menar Bengt Eliasson. Den viktigaste frågan handlar om huruvida man som varumärke eller verksamhet ska ”trade data for speed”, eller om man ska bygga en mer hållbar modell för sina insikter om konsument och markna­d.

– Det finns plattformar som gjort det enkelt för retail att komma igång med röststyrning, men detta kräver att du lämnar ifrån dig data om kunden eller om din affär. Jag tror att flera kommer hitta nya typer av partners för att kunna utveckla röststyrning snabbt, för man vill inte lämna ifrån sig det viktigaste man har – datan. Dessutom kommer GDPR, som alla aktörer nu behöver förhålla sig till för att säkra konsumenternas rätt till sin data.

Att förenkla för konsumenter är den största drivkraften bakom röststyrning, oavsett om det handlar om att göra det enkelt för kunder att genomföra köp med rösten, eller från frukostbordet be sin bil att starta värmen och göra sig redo för resan till jobbet.

– Det handlar om att skapa en friktionsfri upplevelse som sparar människors tid.

En annan viktig fråga är hur många olika gränssnitt vi som konsumenter kommer vilja ha.

– Jag kan personligen tänka mig ett fåtal, helst bara en. Ett gränssnitt som jag kan lita på för att boka min tågresa eller köpa mat och som fungerar som en god vän. Som vet att jag vill åka med SJ och inte med MTR, eller tvärtom, och som vet att jag vill ha ekologisk och inte vanlig mjölk när jag beställer mjölk. Den som lyckas komma nära konsumenterna kommer att lyckas med röststyrning. Det är ett förtroende som behöver byggas över tid.

 

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin nummer 3, 2018.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-09 06.30Uppdaterad 2018-10-09 09.45

Ämnen i artikeln: